Du har sikkert – som jeg – oplevet, at et kig ud af passagerflyets vinduer i 12.000 meters højde åbenbarer et scenarie, der er taget direkte ud af et drømmesyn. Helt eventyrligt flot simpelthen.
Nu om dage vil den smukke udsigt altid være ægte. I hvert fald hvis man sidder i et almindeligt passagerfly – og ikke i en simulator, eller man har et sæt Virtual Reality briller på.
Inden længe er der dog grund til at tvivle. Måske man lige skal nive sig selv i armen. De store flyfabrikanter eksperimenterer nemlig med at erstatte flyvinduerne med digitale displays.
De er meget billigere at bygge end flyvinduer, der tilmed er begrænsede i størrelsen. Ellers kan de påvirke flyskrogets stivhed og dermed sikkerhed. Med skærme, som viser himlen uden for flyet via små udendørs videokameraer, kan udsigten gøres lige så stor som fra et stuevindue hjemme i villaen.
Da kamera billedet skal igennem en computer undervejs og ind til passagererne i flyet, kan det nemt udskiftes med et andet.
Principielt kan flyselskabet afspille en video fra en helt anden rute. Passagerne vil ikke opdage det, fordi de sidder i et helt lukket rør. Deres eneste forbindelse til verden udenfor er flyets videokameraer – og så naturlig deres mobiltelefon forbindelse, hvis flyet har Wi-Fi ombord.
Emirates ser ud til at blive det første større flyselskab, der vil afprøve et vindues-frit passagerfly på sine ruter.
Det vil blive i Emirates luksuriøse First Class, hvor passagerne har deres egen private kabine. Her erstattes de “gammeldags” vinduer af displays med så høj kvalitet, at de ”viser udsigten skarpere end menneskets øje selv” – som Emirates topchef, Tim Clark, udtrykker det.
Ifølge Emirates har de vindues-løse fly mange fordele – og ikke kun for passagerer, der får større ”vinduer” at kigge ud ad. Blot at vinduerne nu er virtuelle og ikke med ægte glas.
Flyene kan f.eks. bygges lettere og hurtigere. De kan flyve højere end i dag, hvilket sparer brændstof. De er tilmed billigere at bygge, samtidig med at de er mere aerodynamiske. På de indre linier vil fladskærme fylde mindre end vinduer, selvom de har et større areal.
Ideen har dog også modstandere. Folk med hang til klaustrofobi bliver nok endnu mere angste for at flyve.
Desuden bruger kabine-personalet flyets vinduer i forbindelse med nød-situationer. De tør ikke stole på de billeder, som eksterne videokameraer sender ind udefra. Hvad vil der f.eks. ske ved et strømsvigt, der rammer flyet?
Lige nu tester Emirates den vindues-løse idé på udvalgte afgange. Teknologien er ikke godkendt endnu af lufthavns-myndigheder verden over. Før det sker, vil vi ikke se den nye type fly i almindelig rutedrift.
Selvom teknologien er klar allerede i dag, vil det nok vare nogle år, inden vi kommer til at flyve med airlinere, der har virtuelle vinduer
….
Skriv et svar