Ugens store katastrofe-historie i tv og aviser var Singapore Airlines’ møde med turbulenser på himlen over Myamar i Asien.
Flyselskabets Boeing 777-300ER maskine blev rystet så voldsomt igennem, at passagerer, bagage og ting fra klapbordene fløj gennem kabinen.
Én 73-årig mand dør af hjerteslag. 46 passagerer og besætnings-medlemmer ryger på hospitalet efter flyets nødlanding i Bangkok. 22 behandles for skader på rygsøjlen, men seks rammes af svære hovedskader.
Ifølge websiden ”Flightradar24” røg det store jetfly ind i ekstreme lufthuller og turbulenser, der fik flynummer SQ321 fra Singapore Airlines til at tabe stor højde på bare tre sekunder.
Problemet med turbulenser er, at de svært synlige fra cockpittet, medmindre man er på vej ind i en stor og mørk uvejrs-sky med lyn og torden. Derfor er de også vanskelige at gardere sig mod.
Bedst ville naturligvis være, hvis alle passagerer var spændt fast i deres sikkerhedssele under hele flyveturen, men det kan man svært forlange på lange flyveture over adskillige timer.
Singapore Airlines har i dag meldt ud, at man fremover vil stoppe al servering af mad og drikke, når der er den mindste risiko for turbulenser.
Både passagerer og kabine-personale skal øjeblikkeligt tage sikkerhedsseler på, skriver nyhedstjenesten ”Channel New Asia.”
Samtidig skiftede Singapore Airlines til en mere sydvestlig rute over vand og uden om Myanmar de første par dage efter den dramatiske hændelse.
Fredag var det daglige rutefly mellem London Heathrow dog tilbage på den normale rute over land….
(Indledningsfoto af Boeing 777-300ER: Singapore Airlines)
Skriv et svar