
(Opdateret) For nogle år siden dukkede der flere gange nyheder op om, at flyfabrikker og flyselskaber tog ret radikale midler i brug for at få flere passagerer presset ind i deres maskiner.
Især var interessen stor hos lavpris-selskaber som Ryanair, der kigger på besparelser alle vegne for at kunne sælge rejserne så billigt som muligt.
I den forbindelse får Ryanair bl.a. leveret en særlig udgave af Boeing 737 MAX:
Her er et toilet taget ud og flyets køkken gjort mindre for at skabe plads til halvanden ekstra sæderækker. Det giver mindst 10 betalende passagerer ekstra pr. afgang.

(Foto: Emprendedor / YouTube)
Ryanair har også været varm på en idé, hvor alle rejsende skal stå op i flyet. De er placeret lidt som stående passagererer i en bybus. Blot er de surret fast til polstrede holdestænger.
Det siger sig selv, at man så kan presse mange flere rejsende ind i et rutefly. De kommer dog til at føle sig som i en kreatur-transport, og hvem har lyst til det – selv ikke til meget billige billetpriser?
Ideen døde under Corona pandemien, og det samme gjorde de store to-etages passagerfly egentlig også.
Verdens største passagerfly – Airbus A380 – har dog fået comeback og kan også ses i Københavns Lufthavn som del af en daglig Emirates rute mellem Dubai og den danske hovedstad.

(Foto: Chaise Lounge)
Desuden er der flere flyselskaber, som ganske enkelt ikke kan undvære den meget ældre Boeing 747 Jumbo. Dem bruger bl.a. Lufthansa på flere af sine ruter.
Både Jumbo og A380 arbejder med passagerer i to etager. Det samme gør et spansk koncept – blot i samme kabine.
Det lille design-firma Chaisse Longue præsenterede allerede sin idé med sæderækker i forskellige højder for et par år siden.
Da vakte konceptet pænt med opsigt, men nåede egentlig ikke videre. Før nu, hvor flygiganten Airbus indrømmer, at man har ideen til overvejelse.

(Foto: Chaise Lounge)
Ikke mere. Ikke noget konkret om, hvornår vi kan afprøve de første rutefly med Chaisse Longue indretningen – eller om det overhovedet bliver til noget.
Den flig af en historie fik dog den store amerikanske nyhedstjeneste CNN til at reagere. CNN sendte straks en journalist og fotograf til Spanien for at sidde nærmere i de meget anderledes flysæder.
Ifølge Chaisse Lounges chef Alejandro Nunez Vicente giver sæder i to etager ikke kun plads til flere rækker i et fly.
Hver enkelt Economy Class passager vil også opleve større benfrihed, alt efter om han eller hun booker et øvre eller et nedre sæde.
Netop problemer med lange ben i et passagerfly har rejsende hidtil måttet klare ved at købe meget dyrere Business Class sæder eller være heldig at få tag i et af sæderne ud for flyets nødudgang.
Spørgsmålet er så, om flypassagerer vil bryde sig at sidde med hovedet på højde med bagdelen på personen i næste række.
Desuden kunne man godt forestille sig, at mange vil synes, at det bliver endnu mere besværligt at krybe i og ud ad sit sæde, end det allerede er i dag.
Endelig vil det helt store problem nok være, at de høje bagagebokse over passagerernes hoved forsvinder. Dem er der ikke længere plads til….
(Indledningsfoto til artiklen: Emprendedor / YouTube)
Skriv et svar