Inden for militærfly har vi gennem årene set mange spændende nye designs. Lad mig blot nævne maskiner, der er én stor vinge eller fly, der er klædt i materialer, som radar ikke kan opfange.
Når det gælder passagerfly, ligner de sig selv siden 1950’erne. OK – de er blevet mere større, meget hurtige og har fået jetmotorer i stedet for propeller. Men grundlæggende er udseendet det samme, når vi lige ser bort fra den revolutionerende Dassault Concorde.
Lige nu pusler flyfabrikkerne med at indbygge batteri-drevne elmotorer i passagerfly, mens andre vil give overlyds-transporten et comeback inden længe.
Lille amerikanske SE Aeronautics har noget meget anderledes på vej. Firmaets SE200 koncept kommer med otte vinger!
De to ekstra vinger og anvendelsen af superlette materialer skal sikre, at SE200 kan flytte 264 passagerer over afstande på 17.000 kilometer. Det vil sige, at nyheden sagtens kan flyve non-stop mellem Europa og Australien.
Hvad der er mere opsigtsvækkende er, at det skal foregå med et 70 procent lavere brændstof-forbrug end i dag. Desuden skal CO₂ belastningen falde med hele 80 procent.
Tilmed hævder SE Aeronautics, at firmaets nyhed er mere solidt og sikkert end de passagerfly, der huserer på himlen lige nu. Det skyldes anvendelsen af et såkaldt “monocoque” skrog. Lidt i stil med, hvad vi kender fra Formel-1 racere.
Det betydeligt lavere brændstof-forbrug skal vi takke de seks lange tynde vinger for. De øger flyets bære-evne og giver mulighed for at glide gennem luften over lange afstande.
Motorerne fortæller den amerikanske start-up ikke så meget om. Kun, at det skal være en helt ny type jetmotor, der støjer, forurener og forbrænder meget mere end dem, der sidder på passagerflyene i dag.
Det ret usædvanlige SE200 passagerfly skal have en startvægt på 77 tons. Til sammenligning vejer de større varianter af Airbus A350 langdistance-model op til 91 tons. En Boeing 787-10 Dreamliner lægger 135 tons på badevægten….
(Indledningsfoto til artiklen: SE Aeronautics)
Skriv et svar