Tiden under Corona pandemien har vist meget tydeligt, at luften hurtigt kan blive mere ren, og man igen kan se solen tydeligt, når fabrikker er lukket, og jetfly bliver på jorden.
Derfor begynder flere og flere at stille krav om, at erfaringerne fra COVID-19 krisen skal bruges til at accelerere indførelsen af renere motorer til passagerfly.
Senest har Storbritanniens premier minister Boris Johnson krævet i det engelske parlament, at flyfabrikker og -selskaber tager sig sammen for at finde alternative og mindre CO₂ belastende måder at drive deres maskiner med. Slut med snak og smukke ord. Ind med action.
Man skulle tro, at Lufthansa havde lyttet til den britiske regeringschef ”BoJo”. Samtidig med hans tale i underhuset i London fortalte det tyske flyselskab nemlig, at det vil eksperimentere med helt nye motorer, der kører på luft og lys.
Det sker i samarbejde med Schweiz’ tekniske universitet i Zürich, der gennem flere år har arbejdet med et nyt CO₂ neutralt brændstof.
De schweiziske forskere har længe efterlyst en kommerciel partner, der kunne støtte med penge. Dem kommer Lufthansa nu med, og de vil i første omgang gå til to projekter på ETH i Zürich – Climeworks og Synhelion.
Schweizerne har bl.a. udviklet en kemisk proces, der kan trække CO₂ud af atmosfærens luft og omdanne det til syntetisk benzin. Det sker ved hjælp af vand og koncentreret sollys.
Synhelion blev stiftet i 2016 med det formål at bringe solar-baserede brændstoffer på markedet. Climeworks har eksisteret siden 2009 har specielle i at adskille CO₂ fra ilt på en bæredygtig måde.
”I modsætning til f.eks biler, busser, lastvogne og jernbaner, hvor elmotorer er på hastig fremmarch, vil fly-transport fortsat være afhængig af flydende brændstoffer i mange år endnu. Markedsføringen af alternativer vil kræve en fælles indsats fra motor-fabrikanter, politikere, myndigheder og flyselskaber,” forklarer professor dr. Aldo Steinfeld fra ETH i Zürich.
Lufthansa tilføjer, at det nye samarbejde sætter en tyk streg under flyselskabets satsning på at skabe en CO₂ neutral flytrafik i fremtiden.
Lufthansa var således det første flyselskab, som langtids-testede bio-benzin på sine rutefly. Det var helt tilbage i 2011. Desværre er der ikke sket de store fremskridt siden.
Lufthansa Groups samarbejde med ETH Zürich sker gennem den tyske flygigants datterselskaber Swiss og Edelweiss. Begge flyselskaber med base i Schweiz.
Også andre lande og flyselskaber arbejder seriøst med alternative brændstoffer til jetfly. Opmærksomheden omkring CO₂ har imidlertid været skubbet i baggrunden i de senere måneder på grund af virus pandemien fra Corona.
I Norge og Sverige arbejder man f.eks. med at forberede lufthavne til fremtidens elektriske passagerfly. KLM i Holland har investeret i en fabrik, der fremstiller bio-brændstof af husholdnings-affald, mens Delta Air Lines vil omdanne træ-flis på USA’s enorme skove til jet-benzin….
(Indledningsfoto til artiklen: Lufthansa)
Målet for Lufthansa og ETH Zürich er, at dette syn på himlen snart må forsvinde. (Foto: Benjamin Brandt / Pixabay)
Skriv et svar