Fremover skal der være blandet flere grønne ingredienser i det brændstof, som passagerfly skal benytte i Europa.
EU-parlamentet har besluttet nye kvoter af SAF – Sustainable Airline Fuel – der blandes i det normale flybenzin.
518 medlemmer af EU-parlamentet stemte for de nye regler, 97 imod, mens otte undlod at stemme.
De nye regler er forpligtende for flyselskaberne og skal være med til at begrænse flyenes forurening med 85 procent frem til 2050.
Med lange udsigter, før vi vil se større passagerfly med elmotorer, anser EU-politikere SAF som den eneste mulighed for at nedsætte flytrafikkens CO₂ fodaftryk gradvist på kort sigt.
Den nye ”RefuelEU Aviation” forordning foreskriver, at fly, der tanker op i en lufthavn i EU fra 2025 skal have mindst to procent SAF med i tanken.
Frem til 2030 skal andelen af SAF stige til seks procent, mens den skal være mindst 70 procent i 2050.
Hvis flyselskaber og lufthavne ikke overholder de nye regler, vanker der store bøder – oplyser EU-parlamentet.
Det store problem er imidlertid, at SAF kun fremstilles i meget små mængder, som slet ikke kan dække behovet.
Desuden koster SAF betydeligt mere end konventionelt flybrændstof. Det er typisk tre gange dyrere.
EU mener derfor, at det kan blive nødvendigt at investere mindst 10 milliarder euro i de kommende år for at bygge fabrikker, der kan producere SAF.
Ud over procent-andelen af SAF er det nyt, at EU nu også accepterer de såkaldte e-fuels. Det er kunstige brændstoffer, der fremstilles af vand, elektricitet og CO₂.
Hvis den benyttede strøm stammer fra bæredygtige kilder som f.eks. vind eller sol-energi, betragtes dens anvendelse som klima-neutral.
Fra 2030 skal 1,2 procent af SAF-brændstofferne være e-fuels. I 2050 skal deres andel være vokset til 35 procent.
Reaktionen på de nye EU-regler har indtil videre været positiv fra flyselskaber og lufthavne. De understreger dog alle, at der skal sættes en meget større produktion af SAF i gang, hvis man bare skal komme i nærheden af EU’s ønskede procentsatser.
Lufthansa gruppens øverste chef Carsten Spohr advarer samtidig om, CO2 neutralt flybrændstof – også kaldet kerosin – er meget dyrere end fossilt brændstof i dag. Mer-omkostningerne kommer passagererne til at betale i sidste ende i form af dyrere flybilletter.
Ifølge Spohr køber Lufthansa alt det SAF, som flyselskabet kan få fat i. Alligevel kan Lufthansa kun dække 0,2 procent af sit behov. I praksis er et to tons SAF af hver 1.000 tons brændstof, som flyselskabets maskiner forbruger hver time. Det er en dobbelt så stor andel som gennemsnittet i europæisk luftfart.
(Indledningsfoto til artiklen:Colourbox)
Skriv et svar