Selvom Covid-19 ikke forpligter flyselskaberne til at betale kompensation til passagerer, der får deres afgange aflyst eller forsinket, sender virus-udbredelsen advarsels-signaler ud over, at den civile luftfart har brug for nye regler, nye brændstof teknologier og øget statsstøtte så hurtigt som muligt.
Topchefer for en række af Europas største flyselskaber mødtes i går i brancheforeningen Airlines for Europe (A4E) for at drøfte situationen. Ved konferencen i Bruxelles var alle enige om, at virus-epidemien kommer til at koste meget dyrt.
Ingen kan på nuværende tidspunkt bedømme den fulde virkning af Covid-19. Markedet er meget dynamisk, og meget vil afhænge af, hvad der sker i de næste par dage, vurderede selskabs-bosserne.
Ryanair chef Michael O’Leary forventer således, at salget af flybilletter vil falde drastisk i de kommende to til tre uger. Først til sommer vil situationen være normal igen.
Den kritiske situation understreger samtidig, at der er behov for hurtige ændringer i den måde, som luftfarten kører og bliver finansieret i Europa.
Flyselskaberne vil derfor lægge pres på EU, så politikerne involverer sig meget mere konkret i udviklingen af en mere miljørigtig lufttransport i fremtiden. Det er ikke nok med pæne ord på talerpulten eller i tv-interviews. Der er behov for direkte statsstøtte:
”Det er en skandale, at vi flyver i europæisk luftfart som for 40 år siden,” sagde Willie Walsh meget direkte ved A4E mødet. Han er topchef for IAG, der bl.a. har British Airways og Iberia under sig:
”Vi skal lære at presse vores fly mindre hårdt. Når luftrummet over Europa bliver udnyttet bedre, kunne vi let skære 25 millioner tons af CO2 udledningen bort,” sagde Walsh.
A4E ønsker, at EU og de enkelte medlemslande investerer mange flere penge i udvikling af alternative brændstoffer og eldrift til passagerfly.
I øjeblikket er bio-benzin fire-fem gange dyrere end traditionelt brændstof på fossilt basis. Den omstilling har flyselskaberne ikke selv råd til at gennemføre uden statstilskud og eventuelt også øgede flyskatter. Pengene fra disse afgifter skal bruges direkte til at udvikle fremtidens fly.
Fly-bosserne understregede samtidig, at der er akut brug for at få nye rettigheder og regler for erstatning til passagerer, der bliver forsinket, møder aflyste eller over-bookede maskiner.
Flybosserne er ikke afvisende over for EU’s forslag, der forhåbentligt bliver nemmere at forstå og overskue for både passagerer og flyselskaber. Nye regler vil være en ekstra tilskyndelse for flyselskaberne til at få deres kunder så hurtigt som muligt frem til rejsemålet….
(Indledningsfoto til artiklen: A4E)
Skriv et svar