Fra nytår indføres nye regler for skibsfarten på verdenshavene. Regler, som også vil påvirke krydstogt-branchen – og måske nok især ældre skibe, hvis motorer og udstødning stadig sviner meget.
Den globale skibsfarts-organisation IMO kræver nemlig, at diesel brændstoffet fra i morgen kun må indeholde 0,5 procent svovl mod hidtil 3,5 procent. Det skal gøre miljø-belastningen mærkbart mindre.
Flere af de store krydstogt-rederier opfylder for længst de nye stramme regler. Med rederier som f.eks. norske Hurtigruten og tyske AIDA og TUI Cruises fører krydstogt-industrien an i trenden mod stadig renere skibe på havene.
I Nordsøen og Østersøen samt i danske farvande og havne gælder allerede grænseværdier på 0,1 procent svovl. Så det er ikke i vores del af verden, at de nye regler gør en forskel.
Her er man heldigvis allerede nogle sømil forud:
Flere og flere krydstogt-havne tilbyder f.eks. landstrøm, så krydstogt-skibene bliver puttet i stikkontakten, når de ligger til kaj. Tidligere kørte skibenes store motorer i en slags tomgang, der forurenede luften i havnene ret ubehageligt.
En del af de nye krydstogt-skibe, der bygges på europæiske værfter i disse år, har motorer, der kan køre på flydende naturgas (LNG).
Det er stadig et fossilt brændstof, men LNG sender meget mindre CO₂ og andre grimme stoffer ud i luften end traditionel bunkers-olie – et andet udtryk for skibs-diesel.
Det helt lange skridt har Hurtigruten taget. Det norske rederi er ved at indføre verdens første krydstogt-skibe, der sejler på hybrid drift. De har batterier ombord, der bliver ladet op i havnene – og når de er tømt, sejles på naturgas.
Ændringerne koster imidlertid også rederierne mange penge. Større skibe bruger let 100 til 200 tons brændstof om dagen, og indkøb af bunkers-olie er en stor post på budgettet.
De nye brændstof-typer med mindre svovl er 50 procent dyrere end traditionel skibs-diesel. Hos danske Maersk, der er verdens største container-rederi betyder det en ekstra udgift på to milliarder dollars om året….
(Indledningsfoto til artiklen: Neufal54 / Pixabay)
Skriv et svar