I drift hos flyselskaberne har den været siden januar 1970. I de 52 år siden har Boeing fremstillet 1.574 eksemplarer af verdens mest kendte passagerfly.
Nu er det imidlertid slut for ”himlens dronning” alias Boeing 747 alias Jumbo jetten. Verdens første passagerfly med to mellemgange i kabinen bliver produceret for sidste gang.
Den sidste Jumbo på Boeings fabrik i Everett i delstaten Washington er ikke engang et passagerfly, men en fragtfly. Den skal afleveres til det amerikanske fragtselskab Atlas Air, som har bestilt fire maskiner til at flyve cargo i.
I de senere år har de fleste bestillinger på nye Jumboer været på fragt-udgaven Boeing 747F. Store passagerfly har ikke længere været trendy under Corona pandemien og, mens klima-forkæmpere kunne kritisere dem for et for højt brændstof-forbrug med deres fire jetmotorer.
Airbus har oplevet samme modvind og besluttede allerede sidste år at stoppe produktionen af sit kæmpefly Airbus A380 – den værste konkurrent til den aldrende Jumbo.
Sjovt nok ser vinden ud til at have vendt næsten totalt. Efter Corona er de fleste kæmpefly kommet i luften igen, og Emirates – der ejer flest A380 af alle – kræver af Airbus, at der hurtigst muligt skal udvikles en efterfølger.
Boeing forsøger at udfylde hullet efter Jumboen med sine nye B777X maskiner, der kan rumme næsten lige så mange passagerer, men nøjes med to jetmotorer. Det sparer benzin og forurener mindre.
Den første bruger af Boeing 747 var Pan Am i januar 1970. Siden har de fleste større flyselskaber haft Jumboer i stald. Det gælder også SAS i en periode.
I dag kan man bl.a. se mange Jumboer i drift hos Lufthansa, mens British Airways sagde farvel til sine sidste under Corona.
De mest berømte Jumboer overhovedet er nok den amerikanske præsidents Air Force One. De har været på besøg i de fleste lande verden rundt og har også optrådt i mange biograffilm og tv-serier.
Faktisk skal Boeing afslutte kapitlet Jumbo helt af med at ombygge to 747-800 til militære VC25B udgaver, som er det rigtige navn for den amerikanske præsidents nye Air Force One.
Ombygningen påbegyndes, når den sidste 747F har forladt fabrikken i oktober. Hvilken præsident, der får æren i at flyve i de nye Air Force Ones, ved ingen. De skal nemlig først stå færdige i 2026 og 2028.
De nye Air Force One kan i øvrigt ikke indregnes som ”helt nye”. Det er nemlig let brugte Jumboer, som det amerikanske luftvåben har købt billigt og nu skal have modificeret med alskens elektronik og luksus til præsidenten.
Air Force One skal jo trods alt fungere som flyvende præsident-kontor. Senest blev det brugt til formålet, da præsident George Bush lettere fra Washington og befandt sig højt oppe i luften, da arabiske terrorister fældede de to World Trade Center skyskrabere ved 9-11 katastrofen i 2001.
Men tilbage til nutiden, hvor Boeing i søndags indbød til en såkaldt ”Body Join” fest på fabrikken i Everett. Det er dagen, hvor Jumboen får monteret sin midterste del af kroppen med vingerne på. Det blev fejret ved at invitere Boeing-medarbejdernes familie til begivenheden i montagehul 40-22.
Inden den sidste Boeing 747 bliver afleveret til sin ejer om halvanden måned, skal den forbi den såkaldte slut-montage. Her trækkes de hundreder af kilometer kabler i flyet, cockpittet installeres, og de fire jetmotorer placeres under vingerne. Til sidst skal maskinen lakeres og prøve-flyves….
(Indledningsfoto til artiklen: Atlas Air)
Skriv et svar