Ryanair har aldrig sat sit lys under en skæppe, når det gjaldt kritik af konkurrenter eller pralende udtalelser om egne kvaliteter og lave priser.
Nu har Ryanair fået mundkurv på i forbindelse med én vigtig ting. Lavpris-giganten må ikke længere påstå, at selskabets fly har ”lavere CO₂ udledning” end alle andre større flyselskaber i Europa.
Det har de engelske reklame-myndigheder ASA bestemt. De henviser samtidig til, at data fra EU viser, at Ryanair i 2018 hørte til de største CO₂ syndere i Europa. Som eneste ikke-kul selskab optræder Ryanair i en kedelig europæisk Top-10.
For at aflede opmærksomheden fra denne analyse har Ryanair bl.a. kørt en reklame-kampagne under overskriften ”Europe’s lowest fares, lowest emissions airline.”
Reklamernes indhold bruger Ryanair også i sit presse-arbejde. Det hævder bl.a, at selskabets CO₂ forurening er så lav, fordi Ryanairs flåde af fly er meget ung og har de nyeste og mest brændstof-besparende jetmotorer.
Desuden er Ryanairs fly som regel fyldt helt op, så CO₂ udledningen pr. fløjet passager-kilometer er meget lav. Hvert ledigt sæde øger en flyvnings teoretiske forurening, fordi den fordeles ud pr. passager.
Det er en beregning, som mange andre flyselskaber end Ryanair benytter. Derfor bliver det spændende at se, om den britiske dom danner præcedens i andre lande.
ASA – Advertising Standards Authority – kalder Ryanairs reklamer for “green-washing” og vildledning af forbrugerne.
I reklamerne sammenligner Ryanair sig nemlig kun med nogle få flyselskaber, der alle har højere CO₂ udledning end irernes 69 gram pr. fløjet passager kilometer.
De nævnte selskaber er Lufthansa, Air France-KLM, easyJet og IAG, der bl.a. har British Airways, Iberia og Vueling under sig. Gennemsnittet af CO₂ udledning i disse selskaber er 23 procent eller næsten en fjerdedel højere end Ryanairs.
De engelske reklame-vogtere kritiserer Ryanair for at udelukke andre, kendte flyselskaber fra sin kampagne. Mon det skyldes, at deres forurening slet ikke er så højt?
Desuden skal Ryanair have leveret forældet dokumentation til ASA for at underbygge sine påstande. Papirerne stammer fra 2011 og har derfor ingen værdi for en sammenligning i 2019 – skriver ASA,
Ryanair har nu fået forbud mod at bruge reklamerne med deres nuværende indhold i Storbritannien – hverken på print, i radio, tv eller online.
Som altid har Ryanair svaret offensivt på beskyldningerne: Til flere store engelske medier siger flyselskabet, at reklamerne overholdt de engelske marketing regler. De har været vist i 10 europæiske lande, og ingen andre steder har Ryanair haft problemer med dem….
(Indledningsfoto til artiklen: Steve001 / Pixabay)
Skriv et svar