I de senere år har kinesiske flyselskaber lokket mange piloter fra Vesten lønninger, der lå langt over, hvad de kunne tjene ved at styre passagerfly i Europa eller USA.
Forklaringen er, at den civile luftfart eksploderer i Kina i disse år. Langt flere kinesere har råd til flybilletter, og de lokale flyselskaber bare voksede og voksede.
Problemet var blot, at Kina slet ikke kunne følge med i at uddanne piloter til Boeing og Airbus maskiner.
Eneste løsning var at lokke piloter fra udlandet med løfter om høje lønninger, ekstra tillæg, lave skatter og gratis flybilletter til at rejse hjem flere gange om året.
Dette eldorado for europæiske piloter er ved at være slut nu. Udsigterne til at tjene op til to millioner kroner om året – 300.000 US dollars – ser noget overskyede ud.
Årsagen skal findes i det nordvestlige USA – nærmere bestemt hos Boeing.
Det globale start-forbud mod Boeings 737 MAX har tvunget kinesiske flyselskaber til at skære ned i deres fartplaner, fordi de ganske enkelt ikke har maskiner nok til at dække efterspørgslen. Derfor er der heller ikke brug for så mange piloter for tiden.
Ifølge den amerikanske nyhedstjeneste Bloomberg hyrer kun en lille håndfuld af kinesiske flyselskaber i øjeblikket nye piloter til Boeing 737 fly.
Sammen med Airbus A320 familien er de forskellige udgaver af Boeing 737 meget udbredte på Kinas efterhånden mange indenlandske flyruter.
Omkring 20 procent af alle de 737 MAX fly, som Boeing har leveret, står ubeskæftigede på jorden i kinesiske lufthavne. Samtidig må Boeing ikke levere MAX maskiner til de flyselskaber, som har bestilt dem.
Så længe ingen ved, hvornår start-forbuddet mod Boeing MAX bliver ophævet efter de to fatale flystyrt i Indonesien og Ethiopien for et år siden, stopper også behovet for 737-piloter.
Det er ikke kun noget, man mærker i Kina. I vores del af verden har f.eks. Ryanair måttet opgive at åbne nye flyruter af mangel på fly. Det har så kostet fyringer hos både piloter, kabine-personale og servicefolk hos Europas største lavpris-selskab….
(Indledningsfoto til artiklen: StockSnap / Pixabay)
Skriv et svar