Airbus har været dygtig til de fleste ting, siden den fælles-europæiske flyfabrikant blev stiftet for kum 20 år siden lige før årtusinde-skiftet.
Men på i hvert fald ét punkt har Airbus ramt helt forkert. Det er på behovet for kæmpestore passagerfly, der kun kan servicere specielt indrettede lufthavne som f.eks. den i København.
De to-etagers Airbus A380 kom ganske enkelt for sent. Luftfarts-branchen var begyndt at vende sig bort fra store centrale lufthavne – ”hubs”. I stedet gik trenden mod mindre passagerfly, der kan flyve længere på en tank.
Det blev bevist med al tydelighed på det store Paris Air Show i den forløbne uge, hvor Airbus nye A321 XLR fly blev udstillingens store bestseller. Med over 300 bestillinger på et fly, der lige nu kun eksisterer på tegnebrættet.
A321 XLR er den hidtil største model i Airbus’ populære A320 familie. De har alle kun to motorer mod 380-gigantens fire og vejer meget mindre.
Det giver lavere brændstof forbrug og drifts-omkostninger, hvilket er vigtigt i en tid, hvor priserne på flybilletter hele tiden.
Airbus A321 XLR – XLR for eXtra Long Range – kan samtidig lande i mindre lufthavne og give dem adgang til lange flyruter. For eksempel kan 321’eren uden problemer forbinde Billund og Washington i USA.
Den udvikling er gået hårdt ud over storebror A380, som Airbus nu har besluttet at producere. Bestillinger fra flyselskaberne er lig nul, og faktisk er det kun Emirates i Dubai, som opererer en større flåde af de gigantiske maskiner. Over 100 styk råder Emirates over.
Andre flyselskaber forsøger nu at komme af med de Airbus A380, de har i stald. Det gælder nu også Air France og Lufthansa, der ellers var med til at skabe ideen om verdens største passagerfly. Maskinen bygges faktisk også i netop Toulouse i Frankrig og Hamburg i Tyskland.
Air France har meddelt, at man skærer sit antal af A380 ned fra ti til syv. Muligvis vil det franske flyselskab sælge alle ti maskiner.
De er alt for dyre at holde i drift, og en nødvendig opgradering af kabine-indretningen i A380 vil koste en formue.
Mellem 30 og 40 millioner euro pr. fly vil det koste at udskifte sæderne i en A380. Dem, som Air France anvender i sin A380 Business Class, kan ikke klappes ud til senge. Det kan sæderne på mere moderne fly som f.eks. Airbus A350 eller Boeing 787 Dreamliner.
Skulle Air France beslutte at droppe A380 helt, vil det være et prestige-tab for Airbus, der ligger på højde med meddelelsen sidste efterår om, at man stoppede produktionen af A380.
Qatar Airways har lige offentliggjort, at man vil fase det store fly ud trinvist fra 2024, og Lufthansa afleverer seks af sine 14 A380 tilbage til Airbus – som udbetaling for nye og mere tidssvarende A350-900 fly….
Skriv et svar