Når flyselskaberne står stille og taber millioner hver dag, fordi Corona pandemien har stoppet næsten al civil lufttrafik, har selskaberne selvfølgelig ikke lyst til at købe nyt.
Tværtimod prøver de at skære ned, hvor de kan for at holde omkostningerne nede. Det sker med fyringer af medarbejdere, skrotning af ældre fly og afbestilling af nye hos Airbus og Boeing.
Det er noget, der gør virkelig ondt hos verdens to store fabrikanter af passagerfly. Når salgstallene for maj så bliver offentliggjort, er det som at rive op i sårene.
Airbus solgte for eksempel ikke et eneste nyt fly i den forløbne måned. Samtidig bliver den europæiske gigant plaget af flyselskaber, der enten vil afbestille eller skubbe leveringen af nye maskiner.
Det er et helt andet billede end lige før Corona krisen. Da var Airbus’ største problem, at booking-listerne for især de mindre fly i A320 familien var blevet så lange, at kunderne måtte leve med lange ventetider på at få leveret. Gerne flere år.
Ingen køber nyt hos Airbus
I maj leverede Airbus 24 nye passagerfly til kunderne, men fik ikke et eneste nyt i ordrebogen. Det er langt færre end normalt og får nu Airbus til at rasle med sablerne.
Hvis ikke flyselskaberne overholder deres kontrakter, truer Airbus nu med at sende dem til inkasso og slæbe dem for retten. Helt nye toner fra flyfabrikanten med hovedsæde i franske Toulouse.
Man kan dog godt forstå Airbus. Som de fleste andre virksomheder har Airbus måttet sende tusinder af medarbejdere hjem. Samlebånd til nye fly er lukket, og næste trin kan blive at fyre titusinder af ansatte.
Langt de fleste af de fly, som Airbus overrakte til kunderne i maj, var små af typerne A321neo (fem styk), A320neo (12) og A319 (et styk).
Dertil kommer to store Airbus A350-900 til Air France og Lufthansa samt to A350-1000 til henholdsvis British Airways og Etihad.
Lufthansa sælger sit nye fly videre til den tyske regering, der er i fuld gang med at erstatte sine gamle Airbusser med nye og moderne A350 modeller.
Endelig har Airbus leveret to af sine små A220-300 modeller til Air Canada.
Købere flygter fra Boeing 737 MAX
Konkurrenterne hos Boeing har længe været vant til, at tingene gør ondt. Siden marts sidste år har Boeings bestseller 737 MAX haft startforbud, og kunderne afbestiller nu den amerikanske Airbus A320 konkurrent i snesevis.
I maj havde Boeing dog lidt positivt at kigge på. Fabrikken solgte ni nye fly, der alle var til luftfragt. Det var en stor fremgang i forhold til april, hvor der stod nul nye maskiner på ordreblokken.
Verdensmarkedet for luftfragt har ikke været negativt påvirket af Corona krisen. Snarere tværtimod har der været brug for hver eneste cargo-fly, man kunne få fat på.
Så stor har efterspørgslen været, at flere flyselskaber byggede deres passagerfly om til at kunne transportere f.eks. medicin og værnemidler.
Samtidig har online handelen haft gyldne tider under COVID-19. Når folk ikke måtte komme uden for en dør, måtte de bestille deres varer til levering.
Det har bl.a. Amazon levet højt på. Verdens største online varehus har således bestilt 12 ekstra fragfly til sit eget flyselskab Amazon Airlines.
Hos Boeing solgte man seks nye 767 fragtfly i maj, to Boeing 777 cargo fly og én Boeing 747-8 i fragt-udgaven. Blandt kunderne var kendte pakke-firmaer som FedEx og UPS.
Boeing meddelte også forleden, at man havde genstartet produktionen af sit skandale-ramte 737 MAX. Det sker, selvom ingen ved, hvornår flytypen igen bliver godkendt til at gå på vingerne med passagerer.
Flyselskaberne har andet at tænke på end Boeing 737 MAX – og hvis – så er det kun for at hente erstatning hos Boeing for mistet indtjeningen inden Corona. Det håber bl.a Norwegian at få for sine strandede 18 MAX maskiner.
Ikke overraskende modtager Boeing nu om dage flere afbestillinger af Boeing 737 MAX end ordrer på nye maskiner.
Alene i år er 615 MAX maskiner afbestilt, og flere ventes at være på vej fra især de leasing-selskaber, der lever af at leje passagerfly und til flyselskaber. Når de 615 er trukket fra, har Boeing stadig 3.776 bestillinger på 737 MAX stående i ordrebogen.
Mens Airbus stadig kun snakker om masse-fyringer, har Boeing allerede ført dem til livs. Lige før månedsskiftet måtte 6.770 ansatte i USA forlade deres job. De kommer oveni 5.520 medarbejdere, der har accepteret en frivillig fratrædelses-ordning.
I de kommende måneder vil yderligere adskillige tusinde blive afskediget. Boeings 160.000 ansatte skal nemlig skæres ned med mindst 10 procent har flyfabrikantens topchef Dave Calhoun meddelt.
(Indledningsfoto til artiklen: Airbus)
Skriv et svar