Danmarks himmel kan blive præget af elektriske eller brint-drevne fly med brændstof-celler, længe før de fleste danske flyselskaber er klar – og måske inden deadline for regeringens krav om CO₂ fri flyruter.
Det kan ske via det lille tyske flyselskab Evia Aero, der udelukkende vil bruge elektriske drevne fly eller med brint-baserede brændstof-celler ombord.
Evia Aero med base i Bremen er nemlig gået i samarbejde med den hollandske Groningen Eelde lufthavn.
Herfra vil selskabet åbne regionale flyruter langs kysterne i Holland, Danmark, Tyskland og Belgien.
I Danmark bliver Esbjerg formentlig centrum for Evia Aeros aktiviteter, mens det er Bremen i Tyskland og Antwerpen i Belgien.
I første omgang vil Evia Aero benytte ombyggede Britten-Norman BN-2 Islander fly til formålet. Deres normale propeller-motorer bliver ombygget, så de kan køre på el fra forureningsfrie brændstof-celler.
Islander flyene er meget robuste og derfor velegnede til ruter i kystregioner med meget vind. Maskinerne har plads til mellem fem og ni passagerer.
Evia Aero har bestilt ti ombyggende Islander maskiner, som kan begynde at blive leveret allerede fra næste år og frem til 2026.
De vil blive suppleret med 25 helt-elektriske Alice fly fra den amerikansk-israelske fabrikant Eviation. Alice, der kan transportere ni passagerer ad gangen, havde sin første prøveflyvning i september.
At Evia Aero har valgt netop Groningen som partner skyldes, at Hollands hoved-lufthavn Schiphol i Amsterdam er håbløst overbelastet. Den har i de senere måneder gang på gang skabt negative overskrifter på lange ventetider og mange fly-aflysninger.
Flere og flere turister og forretningsfolk vælger derfor at bruge Groningen, hvor det hollandske flyselskab KLM’s Flight Academy også har til huse.
Desuden ligger flere af Hollands produktions-steder for grøn energi i nærheden af Groningen, som vil satse på at gøre sin lufthavn til Europas mest bæredygtige lufthavn….
(Indledningsfoto til artiklen: Evia Aero)
Skriv et svar