Først havde vi store passagerfly med fire motorer, når vi skulle rejse langt. For eksempel på tværs af Atlanten eller ud til Fjernøsten.
Boeing 747, Airbus A340 og A380 bruges stadig af flyselskaberne, men flere og flere er ved at gå over til de mere økonomiske passagerfly med to motorer.
Hos Boeing er det 777, 787 Dreamliner og nye langtrækkende versioner af 737 MAX. Hos Airbus hedder modellerne A350, A330 og A321neo LR.
I alle disse fly sidder der to piloter fremme i cockpittet. Sådan har det været i årtier. Også selvom computere kan overtage en stor del af piloternes arbejde.
For sikkerhedens skyld – og for at berolige passagererne, hvis en af piloterne bliver syg eller skal på toilettet – har man fastholdt princippet med to piloter.
Men måske er det snart slut. Boeing har nemlig afsløret, at man arbejder aktivt på ny teknologi, der kan erstatte den ene af piloterne. Fremover vil passagerfly blive styret af kun én ”chauffør”. Ligesom busser og tog nede på jorden.
Afsløringen kommer fra Boeings vice president Steve Nordlund, der er chef for flygigantens NeXT afdeling for innovation.
Nordlund fortæller til flere engelske dagblade, at Boeing ”tror meget på autonom flyvning og selvstyrede fly”. Firmaets division for kommercielle passagerfly ”arbejder med disse teknologier i dag.”
Han indrømmer dog samtidig, at vi nok ikke vil se en Boeing 737 flyve uden piloter i den nærmeste fremtid. 737’eren er verdens mest populære flytype og kaldes ofte for ”luftens folkevogn.”
Nordlund er også godt klar over, at der venter store udfordringer forude, inden planerne kan iværksættes. Dels er der det tekniske og sikkerheds-mæssige aspekt. Dels vil Boeing rende ind i stærk modstand fra politikere, myndigheder og piloternes fagforeninger.
Omvendt kan en nedskæring af personalet i cockpittet være med til at udrydde den pilotmangel, som alle flyselskaber klager over i disse år.
Ifølge en Boeing analyse fra juli vil der være behov for 200.000 ekstra trafik-piloter i de næste 10 år – og næsten 635.000 frem til år 2038.
De nuværende regler i Europa foreskriver f.eks, at passagerfly med mere end 20 sæder skal have mindst to piloter ombord.
Reglerne blev yderligere skærpet, efter at en Germanwings pilot begik selvmord i marts 2015 ved at flyve en Airbus A320 mod en bjergvæg i Alperne.
Den tyske pilot havde lokket sin kollega ud af cockpittet og låst det af, så han ikke blev forstyrret i sit vilde forehavende. 150 mennesker mistede livet.
Efterfølgende har den europæiske organisation for sikkerhed i luftfart – EASA – indført, at der til alle tider skal være to crew-medlemmer i cockpittet. Skal en pilot f.eks. på toilettet, skal en stewardesse eller steward sætte sig ud til den anden pilot, der sidder ved styregrejerne.
Ifølge Boeing chefen vil fragtfly nok blive de første til at indføre ét-pilot princippet. Så bliver der virkeligt ensomt oppe i luftens lastbiler.
I forvejen har de to piloter kun hinanden og ingen passagerer eller kabine personale at snakke med, når de f.eks. flyver i timevis med cargo mellem Asien og Europa.
EASA har siden løsnet sine krav og siger nu, at det er op til det enkelte flyselskab, om det kræver to personer i cockpittet hele tiden.
Boeings europæiske konkurrent – Airbus – arbejder også med teknologier, der kan skære antallet af piloter ned.
Airbus regner med, at det først vil ske på langdistance ruter. Ikke fra to til én pilot, men fra tre til to. I dag flyves med tre piloter, så den ene kan hvile, mens de to andre arbejder.
Skriv et svar