Når der er Folkemøde på Bornholm i midten af juni, står flyselskaberne nærmest i kø for at få lov til at transportere politisk interesserede til klippeøen.
Ud over det faste flyselskab på ruten – DAT – med sine ret små turbo-prop maskiner indsætter både SAS og Norwegian som regel større jetfly mellem København og Rønne, mens også andre danske lufthavne får øget deres trafik til Bornholm.
Sådan er det med årets højdepunkt på øen, mens hverdagen ser noget anderledes ud for DAT, der står for den daglige drift af flyruten fra Danmarks til Bornholms hovedstad.
Her har DAT meget svært ved at få tingene til at køre – undskyld flyve rundt. Faktisk har flyselskabet et så stort underskud på ruten, at DAT’s topchef Jens Rungholm proklamerede i TV2 Bornholm lørdag, at man kan blive nødt til at lukke flyvningerne.
Ellers er underskuddet på ruten så stort, at det er en trussel for hele flyselskabets eksistens.
Problemet er, at DAT konkurrerer med de to færgeruter fra Ystad i Sverige og Køge, og begge får statstilskud på 160 kroner pr. transporteret passager.
Flyselskabet må til gengæld nøjes med passagerernes betaling alene, og billet-priserne kan ikke skrues uendeligt meget i vejret. Så beskyldes DAT blot for at udnytte et monopol.
DAT har tegnet en kontrakt med den danske stat om flyruten, der i øjeblikket giver 18 millioner kroner i underskud om året.
Kontrakten gælder om flere daglige afgange, som ud over almindelige passagerer skal transportere patienter og medicinske prøver mellem Bornholm og hospitalerne i København.
Kontrakten løber frem til 2026, og DAT’s adm. direktør truede ifølge flere danske medier med at bryde kontrakten, hvis man ikke fik bedre driftsforhold fra statens side.
Søndag havde piben fået en noget anden lyd. Dér siger Jens Rungholm til TV2, at han ikke vil bryde sin aftale. Hans udtalelser var blevet misforstået.
Til gengæld siger DAT-direktøren, at hans flyselskab næppe kommer til at transportere passagerer til og fra Bornholm om halvandet år, når den nuværende kontrakt udløber.
Den aktuelle diskussion er opstået, efter at konsulent-firmaet EY og analyse-bureauet har offentliggjort en rapport om Bornholms-situationen for statens Trafikkontaktråd.
Rapporten fastslår, at flyruten er under hårdt pres nu, hvor færgeruten har fået tilskud fra staten til at sænke priserne på sine billetter.
Det har betydet, at DAT hen over de seneste fire-fem år har mistet omkring 50.000 passagerer på ruten. Samtidig er underskuddet vokset til 18 millioner kroner om året.
Rapporten har dog også et forslag til, hvordan man skal redde flyruter, Nemlig at man flytter nogle af de 180 kroner, som færgeruterne i øjeblikket får fra staten og over på flybilletterne.
Ifølge rapporten skulle man kunne redde flyrutens økonomi ved at tage 20 kroner fra hver færgebillet – uden at det bliver dyrere for staten.
Forslaget har blot ét stort aber-dabei. Omflytningen vil ikke kunne ske før tidligst i 2030, når statens kontrakt med Bornholmslinjen udløber….
Indledningsfoto til artiklen: Michael Kidmose / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar