Har I nogensinde spekuleret over, hvor piloter og kabine-personalet sover på de lange flyveture? De har jo også arbejdstids-regler, ligesom os normale dødelige har det nede på jorden.
I de fleste større flymodeller fra Airbus og Boeing er der indrettet særlige soverum til personalet, hvor de kan hvile ud undervejs.
I nogle flytyper ligger disse rum under kabine-gulvet, hvor passagererne sidder og ligger. I andre ligger det over.
Hos Lufthansa vil man nu sløjfe disse separate soveværelser for at udnytte pladsen til carbo og ekstra plads til fragt.
Netop fragten har været det, som de fleste flyselskaber har tjent gode penge på under Corona. Mange hev således sæderne ud af sine rutefly, så det blev plads til flere pakker og kasser.
De var nemlig resultatet af en boomende internet handel, når folk sad derhjemme og bestilte løs i stedet for – som normalt – at rejse med fly.
Lufthansa regner med, at online handlen vil fortsætte i højt gear og dropper derfor personalets soveværelser i de Airbus A330 og A340 fly, som selskabet har stationeret i Frankfurt.
Personalet skal i stedet sove bagerst i flyet – sammen med passagererne på den trange plads i Economy Class.
Det har selvfølgelig skabt protester hos Lufthansas piloter og kabine-crews:
Dels har de ikke lyst til at sove på ringe sæder i ”monkey class”. Dels mener de, at de udsættes for øget smittefare, når de skal ligge uden adskillelse af vægge indtil passagererne.
Endelig vil det kræve, at personalet skal ligge med mundbind på i passager-kabinen. I deres separate soverum må de færdes uden. Præcist som i flyenes cockpit.
Personalets fagforening Ufo har indledt en underskrift-indsamling mod at sløjfe sovekabinerne. Den har på få dage fået 2.400 underskrifter.
Tilsyneladende har protesten virket en smule: I hvert fald vil Lufthansa bibeholde de separate soveværelser på lange flyvninger mellem Tyskland og Indien.
Lufthansas personale vil imidlertid også have deres soveværelser tilbage på de lange ruter til Mellemøsten, Afrika og USA.
De trans-atlantiske ruter tager over syv-otte timer og afvikles ofte om natten, hvor passagererne sover undervejs….
(Indledningsfoto til artiklen: Oliver Roesler / Lufthansa)
Skriv et svar