Den miljø-rigtige trend har nu også ramt charter-rejserne. Efter mange hoteller, krydstogt-skibe og enkelte flyselskaber som SAS følger Spies nu også efter på den grønne bølge.
Som første større rejse-arrangør på markedet vil Spies nu klima-kompensere for CO2 udslippet på samtlige sine flyrejser. Det sker fra den 29. april og gælder samtlige 1,5 millioner nordiske gæsters flyrejser i år.
Størstedelen af charter rejserne foretages med Spies’ eget flyselskab Thomas Cook Airlines Scandinavia, men klima-kompensationen gælder for samtlige flyrejser. Med andre ord også dem, hvor Spies lejer flysæder hos andre flyselskaber.
Desuden fortsætter Spies og resten af Thomas Cook koncernen sit arbejde med at mindske klima-påvirkningen i hele koncernen.
Når man ikke kan få jetmotorer, der kører på el i stedet for fossile brændstoffer, forsøger en række flyselskaber at skaffe sig et bedre image hos publikum, presse og politikere ved at betale en slags bøde for den luft-forurening, som hver flypassager er skyld i på sin rejse.
Det sker ved at ”klima-kompensere.” Her betaler flyselskaberne et beløb for hver passager til et grønt og klima-kompenserende projekt som f.eks. at plante flere træer i en regnskov.
Spies samarbejder med organisationen Natural Capital Partners (NCP), der er en af verdens førende i projekter til CO2 reduktion og klima-kompensering.
Konkrete eksempler på projekter, som Spies-passagerernes ”klima-bøder” går til er vandkraft-værker i Sri Lanka, boringer efter rent vand i Østafrika, træ-plantning i Spanien og vindkraft i Tyrkiet og Indien.
Spies understreger, at projekterne både begrænser udslip af drivhus-gasser og bidrager positivt til de livet i de lokale samsfund. De skaber nemlig en bedre infrastruktur, bedre sundhed og flere arbejdspladser. Projekterne vil i alt nu ud til 125.000 mennesker.
Samtlige projekter følger den globale standard – The Carbon Neutral Protocol – og de opfylder alle kriterier i FN’s Clean Development Mechanism (CDM). Denne standard er udviklet i samarbejde med verdensnaturfonden WWF og følges af flere end 80 miljø-organisationer.
Spies’ danske kommunikationschef Lisbeth Nedergaard vil ikke afsløre over for Trends & Travel, hvor mange penge det nye klima-projekt kommer til at koste landets største rejse-arrangør.
I forbindelse med SAS’ klima-kompensation af sine ungdoms-billetter har svenske medier udregnet, at det koster flyselskabet omkring 15 millioner danske kroner. Betalt for xx passagerer.
Hos Spies må der være tale om et meget større million-beløb, når en del af pengene til 1,5 millioner feriegæsters rejse skal kanaliseres videre til grønne miljø-projekter.
Beløbet udregnes ved hjælp af en kompliceret algoritme, der både tager hensyn til rejsens længde i kilometer – og om der er tale om direkte ruter, eller der er mellem-landinger undervejs.
Hver gang et fly starter, bruger det enorme mængder brændstof, mens forbruget er meget mindre, når det glider afsted i 12.000 meters højde.
Med i beregningerne kommer også, hvor fyldt flyet er med passagerer. Tomme sæder koster nemlig brændstof, man ikke får penge for.
Generelt er charterfly meget mere fyldte end rutefly. Derfor er charter-maskiners ”klima-aftryk” mindre end andre flyselskabers.
Thomas Cook Northern Europe, som Spies tilhører, har i de seneste 15 år reduceret sine passagerflys CO2 udspil med 20 pct.
Men flyene er kun en lille del af rejsekoncernens grønne fremskridt. Spies arbejder også med bæredygtigheds-standarden Travellife, der skal reducere klima-påvirkningen på egne koncept hoteller som Sunwing Family Resorts og Sunprime Hotels.
Spies måler bæredygtighed i hele rejseforløbet:
Ved at optimere fly, hoteller og transferbusser og operere med så få tomme sæder og værelser som muligt er charterrejser til ferie destinationer som eksempelvis De Kanariske Øer og Mallorca en af de mere bæredygtige former for ferierejse….
Skriv et svar