Det lykkedes ikke for Europas næststørste rejsekoncern – Thomas Cook Group – at skaffe 200 millioner pund til at redde sin eksistens.
Den 168 år gamle koncern med 20.000 medarbejdere indgav natten mellem søndag og mandag konkurs-begæring i London.
Omkring 600.000 rejsende er berørt at konkursen – heraf alene 170.000 i England. De blev nu del af den største hjemsendelses-aktion siden anden verdenskrig.
I Danmark ejer Thomas Cook Group landets største rejse-arrangør Spies. Desuden har Spies’ flyselskab,, Thomas Cook Airlines Scandinavia, hjemsted i København.
Spies meddeler på sin hjemmeside, at selskabets rejsende i dag mandag bliver påvirket af aflyste flyafgange som følge af konkursen. I Københavns Lufthavn drejer det sig om ca. 1.400 passagerer, som enten skulle være rejst afsted i dag eller vende hjem fra ferien.
På nuværende tidspunkt har Spies ikke fuld klarhed over, hvordan Thomas Cook Groups konkurs vil påvirke selskabets kunder.
De er dog alle sikret via Rejsegarantifonden. Det betyder, at de knap 7.000 kunder, som Spies har på ferie i udlandet lige nu, vil blive fløjet hjem hurtigst muligt.
40 jumbojets står klar i London
I London, hvor Thomas Cook Group har sit globale hovedsæde, har der været langt større kaos i det seneste døgn.
Engelske medier har været fulde af historier om Cook kunder, der er kommet i knibe ude i verden på grund af den dengang truende konkurs.
I Tunesien skal flere hundrede Cook kunder således være låst inde på deres hotel, medmindre de selv tog kreditkortet frem og betalte for opholdet.
Topledelsen i den kuldsejlede rejse-koncern forhandlede hele weekenden med sine kreditorer om en løsning i sidste øjeblik. Åbenbart forgæves.
Cook bad også den engelske regering om økonomisk hjælp til at skaffe de ekstra 1,4 milliarder kroner (200 mio. GBP).
Boris Johnson og co. afviste dog henvendelsen med, at den ikke kan hjælpe alle virksomheder, der kommer i nød.
Britiske fagforeninger og oppositions-politikere talte ellers ivrigt for at redde rejse-koncernen. De ville gerne redde tusinder af arbejdspladser hos både Thomas Cook og snesevis af underleverandører.
Ligesom i Danmark er de engelske rejsende dækket af en garanti-ordning, der sikrer dem en gratis hjemrejse.
Den britiske regering, der administrerer ordningen via luftfarts-myndigheden CAA, skal allerede have forberedt hjemsendelsen i adskillige dage.
Avisen ”The Sun” skriver således, at CAA har lejet 40 store Boeing jumboer til at flyve folk hjem fra feriestederne. Flere af flyene skulle allerede være landet ude op rejse-destinationerne i aftes.
Prisen på den enorme hjemsendelses-aktion, der kaldes ”Projekt Matterhorn”, ventes at blive over 600 millioner pund – eller ca. 5,2 milliarder kroner.
Det er tre gange så meget, som Thomas Cook Group havde brug for for at redde sig selv, hvilket de britiske fagforeninger understregede højlydt i løbet af den forløbne weekenden.
Hvor mange rejsende, der reelt er tale om, er medierne i både England, Danmark og Tyskland åbenbart uenige om.
I Storbritannien alene skal der være tale om mellem 150.000 og 170.000. På verdensplan er det 600.000 og i Danmark er det ca. 7.000 hos Spies.
Spies bliver nok solgt
Spies hører til den nordiske del af Thomas Cook, som også omfatter rejse-arrangørerne Ving, Globetrotter, Tjäreborg og Skandinaviens største charterfly selskab Thomas Cook Airlines Scandinavia med 13 fly.
”Vi beklager dybt den opståede situation og de konsekvenser, den medfører for vores gæster. Vi har måttet vente på besked til det sidste, om hvorvidt vores fly kunne komme i luften, Vi må desværre indse, at dette ikke vil være muligt i dag mansdag,” siger Thomas Cook’s nordiske koncernchef Magnus Wikner.
Modsat de kriseramte engelske afdelinger i Thomas Cook kører de danske og nordiske en god forretning. De giver overskud og betragtes af mange som koncernens guldfugl.
Det ventes derfor, at Spies og de nordiske søsterselskaber vil blive solgt meget hurtigt, så de kan fortsætte deres drift. Alene sidste år sendte Spies hver fjerde danske charter-turist på ferie. Det var 275.000 danskere, der sørgede for et overskud på 85 millioner kroner i kassen,.
Som ”Trends & Travel” skrev i weekenden, henvendte en svensk stor-investor sig tilbage i maj for at købe Spies og co. Allerede dengang stod det klart, at Thomas Cook stod med den ene vinge ud over afgrunden.
Triton Partners afgav i slutningen af maj et købstilbud, som dengang blev taget til efterretning, men tilsyneladende blev lagt i skuffen hos Thomas Cook Group i London.
Om investorerne hos Triton fortsat er interesseret i at købe Thomas Cook i Skandinavien, vides ikke. Men mon ikke det bliver klart i løbet af mandag?
Triton Partners, der også har kontor i København, købte i marts den hollandske online rejse-udbyder Sunweb.
Hos Spies’ tyske søsterselskaber Neckermann og flyselskabet Condor forsikrer man, at driften fortsætter som hidtil. Condor har fly i luften i dag, men salget af rejser er stoppet.
Dog skal Condor have bedt den tyske regering om at få en overgangs-kredit, som skal give selskabet penge til at betale lønninger, flybenzin og lufthavns-afgifter, indtil en fremtids-løsning er på plads i løbet af kort tid.
Også Condor ventes at stå højt på ønskelisten hos flere interesserede købere. Condor var i sin tid ejet af Lufthansa, der dog næppe kan og vil købe selskabet tilbage.
Flere års krise
Penge-problemerne hos Thomas Cook Group er bestemt ikke noget nyt. Det har koncernen været flere gange før. Også inden koncernen blev skabt ved en fusion af flere tyske og engelske rejse-selskaber i 2007.
Senest slog Thomas Cook alarm I august, hvor man stod og manglende 900 millioner pund – ca. kroner – for at restrukturere sin organisation.
Den plan så ud til at lykkes, efter at kreditorerne blev enige om at dele Cook koncernen op i to. Her skulle den kinesiske stor-aktionær Fosun overtage 75 pct af rejse-delen, mens engelske banker fik 25 pct. Omvendt i flyselskaberne, hvor bankerne tog 75 pct og Fosun 25 pct.
Mange havde egentlig regnet med, at roen igen var faldet over Europas næststørste rejse-koncern efter denne opdeling. En sidste hurdle ville være, at planen skulle godkendes ved et aktionær-møde på fredag.
Så kom Cook koncernens to vigtigste bankforbindelser – Lloyd’s Bank og Royal Bank og Scotland – imidlertid med et ekstra krav i den forløbne uge.
De krævede, at Thomas Cook Group skulle skaffe yderligere 200 millioner pund. Disse penge skulle bl.a. bruges til at køre rejsekoncernen igennem den kommende vinter-sæson, hvor omsætningen er langt lavere end om sommeren.
De 200 millioner ekstra skulle så vise sig at knække nakken på koncernen.
Thomas Cook Group selv har bl.a. lagt skylden på svigtende indtægter i de senere måneder på den engelske Brexit nervøsitet.
Titusinder af briter enten droppede eller ventede med at købe deres sommerferie i udlandet, fordi de var usikre om, hvad følgerne af et Brexit ville have for dem….
Skriv et svar