Danskerne kender det som ”Spies’ eget flyselskab”. Sådan markedsfører Danmarks største rejse-arrangør også selv selskabet, selvom det jo retteligen hedder Thomas Cook Airlines Scandinavia.
Dermed er også markeret, at både Spies og flyselskabet er del af den store britiske Thomas Cook koncern. Den er aktiv i en masse forskellige lande, men rendt ind i et voldsomt økonomisk uvejr. Ikke i Danmark, for her går Spies rigtig godt. Men på hjemmebane i England og i Tyskland går det slet ikke godt.
Derfor har Thomas Cook – under pres fra sine banker – sat sine flyselskaber til salg. De skal lukke hullet efter en stor gæld og skaffe friske kontanter til at satse fremtiden på hoteller og at arrangere charterrejser.
Thomas Cook koncernen ejer flere flyselskaber, der både beskæftiger sig med ruteflyvning og charterrejser. Ud over det nordiske Thomas Cook Airlines, som Spies bruger, er det bl.a det tyske Condor.
Siden Thomas Cook satte sine flyselskaber til salg for nogle uger siden, har koncernen fået mange henvendelser.
Flere af dem har været rigtig seriøse. Nogle viser kun interesse for en del af Cooks flyselskaber, mens andre vil købe hele molevitten.
I øjeblikket handles fire potentielle købere som de mest lovende. Det er Lufthansa, Ryanair, Virgin Atlantic og Indigo Partners.
Lufthansa skal være mest ivrig efter at købe Condor tilbage, som tyskerne solgte til Thomas Cook Group lige efter årtusinde-skiftet. Condor er i dag Tysklands næststørste flyselskab målt i antal fly.
Ifølge store tyske erhvervs-aviser skulle Lufthansa dog ikke være afvisende over for at købe alle Cook-koncernens flyselskaber.
Spørgsmålet er blot, om Lufthansa ville få lov. EU’s konkurrence-myndigheder under Margrethe Vestager har tidligere stukket en kæp i hjulet på tyskernes ekspansions-lyst. Senest, da boet efter det konkurs-ramte Air Berlin skulle deles op.
Indigo Partners kunne også være en kandidat til at købe alle Thomas Cooks flyselskaber. Indigo er et amerikansk kapital-selskab med speciale i lavpris-selskaber.
Indigo Partners ejer bl.a. i forvejen Wizz Air, der er Østeuropas største lavprisselskab. Til Indigo hører også Frontier Airlines i USA og JetSmart i Sydamerika, ligesom finansfolkene også længe var i forhandlinger om at overtage islandske WOW air.
Ryanair og Virgin Atlantic skal til gengæld lure på dele af Thomas Cooks aktiviteter i luften.
Virgin går efter Thomas Cooks og Condors lange ruter over Atlanten, mens Ryanair kun har lyst til at nappe ruter og charter i Europa – herunder Spies’ ferieflyvninger.
Ryanair styrkede sig sidste år inden for ferierejser ved at købe østrigske Lauda Air. Desuden døbte Ryanair for en måned siden sit polske charter-datterselskab Sun om til Buzz.
Så lige nu kunne det se ud, som om Spies’ gæster i fremtiden skal kravle ind i passagerfly fra enten Lufthansa, Indigo Partners eller fra irske Ryanair….
Skriv et svar