Under Corona har danskerne haft rigtig god til at tænke over, hvordan den ideelle sommerferie skal se ud i fremtiden. Samtidig har rejsebranchen lært at folde ørerne ud og reagerer hurtigt på de ændringer, som publikum signalerer, at de gerne vil se gennemført.
Derfor kan det meget vel være, at f.eks. charterrejse branchen vil se anderledes ud, når vi (forhåbentligt) fra næste sommer-sæson igen kan tage på ferie, hvor vi vil – og uden for mange rejse-restriktioner.
Danmarks største rejse-arrangør – Spies – kunne meget vel være et af de steder, hvor forandringerne vil være tydeligst.
Med næste sommer-sæson begynder Spies nemlig at gå bort fra den traditionelle charter- eller pakke-rejse, hvor alt ligger klar på forhånd. Sorteret på faste hylder og i pakker, hvor der ikke er de store muligheder for individuelle ønsker.
Spies vil lade den gamle form afløse af en langt større mulighed for at bygge sin egen ferie. Det sker ved hjælp af en ny digital søge-funktion, hvor man ikke behøver at tage udgangspunkt i, hvor man gerne vil rejse hen. Alle mulige andre kriterier og ønsker kan bruges.
Næste år vil Spies have over 300 destinationer og 5.000 hoteller verden over, som man kan skræddersy sin ferie ud fra. Vel at mærke, uden at de store fordele ved pakkerejser – nem adgang og lave priser – forsvinder.
Spies begyndte sine store forandringer midt under Corona, hvor der jo var god tid og lang vej mellem kunderne:
De Corona-relaterede krav om øget sikkerhed og tryghed er prioriteret – samtidig med en større bredde i udbuddet af rejser og mere fleksibilitet for hver kunde.
For et år siden tog Spies fat på at genopfinde sig selv – rebrande som det hedder med et moderne udtryk. Nyt logo og med well-being som det nye nøgleord. Kunderne skulle ”finde deres egen bølge.”
Næste trin kommer nu, hvor selve pakke-rejsen skal moderniseres og fornys med principperne i den nye brand-platform som udgangspunkt:
Nu føjes sloganet ”Mere dig” til. Det skal markere, at Spies ikke længere vil sælge færdig-pakkede standard-rejser til sine kunder. De får lov til at bestemme detaljer, elementer og rejsemål i langt højere grad end tidligere.
Det skal være helt op til hver kunde, om han eller hun kun vil slappe af ved poolen, vandre i bjergene, dyrke yoga, opleve den lokale kultur eller bare forkæle sig selv. I princippet kan man alle disse ting alle steder.
Kampagnen er gået i gang i juledagene, hvor man kan møde den overalt på tv, i sociale medier og på print. Filmene i kampagnen er optaget i december på Spies’ største vinter-destination Gran Canaria, hvor alene 20.000 danskere har holdt ferie op til jul.
Som nævnt tidligere benytter Spies lejligheden til at introducere en ny digital søgefunktion. En feriefinder – der skal gøre det nemmere at finde netop den rejse, der passer bedst til hver kundes behov.
Tidligere har Spies-kunderne også haft en søge-funktion på internet. Med den kunne de via få klip finde en rejse, hvor de gerne vil til og hvornår.
Det nye er nu, at man kan gå til opgaven den omvendte vej – eller rettere fra lige præcis det udgangspunkt man foretrækker. Det kan f.eks. være aktiviteter, sport, wellness, voksen- eller familie-hotel….
(Indledningsfoto til artiklen: Spies)
Skriv et svar