Morgenens triste nyhed for rejsebranchen – og specielt for kunderne hos Spies – et, at Spies’ engelske moderselskab har indgivet konkurs-begæring i London.
Knap 7.000 Spies kunder på rejse er ramt af konkursen, der bl.a. betyder, at Spies’ eget flyselskab – Thomas Cook Airlines Scandinavia – har måttet indstille sine flyvninger i dag.
Alene i Københavns Lufthavn er 1.400 Spies kunder direkte berørt. De skulle enten være rejst på i dag mandag eller være vendt hjem fra ferie.
Spies understreger, at alle selskabets kunder er beskyttet af Rejsegarantifonden, så de i det mindste kan blive fløjet hjem uden ekstra omkostninger.
Spørgsmålet er så, om Spies- passagererne også er omfattet af EU’s særlige regler for kompensation for forsinkelser, aflysninger og overbooking af flyafgange.. Det er de regler, der populært kaldes ”Forordning 261.”
EU-reglerne gælder også Spies
Ifølge direktøren for en af Danmarks store rådgivnings-firmaer i passager-rettigheder – Johan Fugmann fra www.flyforsinkelse.dk – er svaret ja.
EU-reglerne gælder også for konkursen i Spies og Thomas Cook Group. Derfor er det vigtigt, at Spies kunder ikke smider deres rejsebevis væk i ærgrelse eller vrede over deres mistede ferierejse:
”Rejse-kvitteringen med booking nummer er et vigtigt bevis, når man vil søge erstatning og kompensation ifølge EU-reglerne. Det kan man enten gøre selv eller ved at henvende sig til juridiske eksperter som f.eks os,” forklarer Johann Fugmann.
Han understreger samtidig, at det er alt for tidligt at sige noget om chancerne for at få pengene. Det vil de kommende dage vise. Spies har jo hidtil været en overskuds-givende virksomhed og derfor være oplagt til at blive solgt.
”Hvis flyselskabet er gået konkurs, og der ikke er en krone i kassen, kan det være lige meget, at man har EU-retten på sin side,” siger erstatnings-eksperten fra flyforsinkelse.dk..
Penge er et enten eller
Hos konkurrenten www.flyhjælp.dk understreger man, at Spies passagerer ikke kan få både penge fra Rejsegarantifonden og fra EU’s Forordning 261. Det er enten eller.
”Vi oplever mange rejsende, der tror, at de kan tjene mange penge på deres passager-rettigheder. Det kan de ikke. De er en kompensation eller erstatning,” forklarer Alex KIrkeberg fra Flyhjælp.dk.
”Folk bør derfor overveje – og gerne sammen med en rådgiver – hvor de kan få den højeste erstatning. Ofte vil beløbet være størst via EU-reglerne. Omvendt kan det tage flere år, før pengene kommer,” fortsætter han.
Flyhjælp.dk håndterer i øjeblikket 1.200 sager mod Thomas Cook Airlines på vegne af sine kunder, og hver time kommer mange flere til.
Alex Kirkeberg understreger samtidig, at hverken Spies eller søsterselskabet Thomas Cook Airlines Scandinavia er erklæret konkurs på nuværende tidspunkt.
Det er kun moderselskaberne Thomas Cook Group og Thomas Cook Airlines i England. Om det samme vil ske i Danmark, må de kommende dage vise.
Konkursen hos Thomas Cook er den største, men bestemt ikke den eneste som vi har oplevet i de seneste år.
Danskere har således været berørt af konkurser hos bl.a. danske Primera Air, islandske WOW air og tyske Air Berlin.
Den store rejse- og hotel-søgemaskine momondo.dk har i øvrigt en udmærket guide til flypassagerer, der er kommet i klemme med forsinkelser og aflysninger. Den dansk-sprogede guide kan findes via dette link….
Skriv et svar