Mens mange lufthavne i udlandet er det rene kaos efter konkursen i den store Thomas Cook Group, er der stille og roligt i København og Billund.
Det skyldes dels, at Spies genoptog flyvningerne med sit ”eget” flyselskab Thomas Cook Airlines Scandinavia her til morgen tirsdag. Dels at Spies nu har åbnet igen for salg af rejser.
Kommunikationschef Lisbeth Nedergaard fra Spies fortæller, at selskabet faktisk åbnede for salget igen mandag aften.
Spies’ personale blev imidlertid instrueret i at fokusere mest på kunder, der var bekymret for de rejser, de havde bestilt. Nysalg kunne komme i anden række.
I dag er situationen tæt på normalen, og Spies modtager både bestillinger og mange opmuntrende ord fra sine kunder:
”Rigtigt mange mennesker ringer og skriver til os, hvor glade de er for, at Spies nu kører igen efter gårsdagens mavepuster. De fortæller, at de ikke kunne drømme om at rejse med andre. De har brugt Spies i årevis og har altid været glade. Det er en stor opmuntring at høre for både mig og vores medarbejdere,” fortæller Lisbeth Nedergaard.
Hun kan dog sagtens forstå, hvis danskerne er lidt nervøse ved at bestille nye rejser til vinter eller næste sommer hos Spies.
”Det bedste, jeg kan sige, er, at Spies har eksisteret siden 1956 og kørt med pæne overskud i mange år. Derfor har banker og kreditorer været hurtige til at støtte os, så både vi og vores søsterselskaber i de øvrige nordiske lande kan køre videre,” forklarer Lisbeth Nedergaard.
Spies har også fået sit flyselskab – Thomas Cook Airlines Scandinavia – på vingerne igen i dag. De fleste leasing kontrakter på flyene og licenser til at flyve er blevet flyttet fra den konkurs-ramte engelske koncern og over i den solvente nordiske del, der ikke er konkurs-truet. Dog er der problemer med tre fly.
Flyselskabet, som Spies i årevis har kaldt ”sit eget”, opererer næsten som normalt i dag. Der er fløjet Spies gæster på ferie, mens andre gæster er kommet retur til København og Billund.
Engelske og tyske medier er i dag fyldt med historier om Thomas Cook rejsende, som er ladt i stikken på deres ferie-destination.
De er smidt ud af deres hoteller eller låst inde, indtil de selv betaler for deres ophold. Cook har nemlig ikke gjort det.
Ifølge kommunikations-chefen har Spies ikke oplevet et eneste hotel-problem i Danmark. Den historie, som har rumsteret i formiddags-aviserne, stammer fra Norge.
”Vi har arbejdet sammen med mange af vores hoteller i årevis. De har altid fået deres penge og er loyale over for os. Det betyder dog ikke, at vi ikke kan rende ind i problemer. I så fald er vi godt forberedte og kan løse konflikter meget hurtigt,” understreger Lisbeth Nedergaard.
Helt uden bump på vejen har Spies dog ikke kunnet klare sig. Spies har således måttet leje et fly hos det danske flyselskabet Jetttime for at få nogle af sine passagerer transporteret hjem. Desuden skal der være problemer med Spies gæster på Mallorca og Madeira, der venter på et returfly.
Spies kører i øjeblikket på lånt tid, selvom forretningen løber rundt. Derfor skal der gerne findes en løsning på de fremtidige ejer-forhold meget hurtigt.
De nordiske selskaber har lånt store million-beløb til Thomas Cook i England. Hvis de penge ikke kommer retur fra konkursboet, skal Spies og co. finde en ny egen-kapital.
Som Trends & Travel har skrevet flere gange, har Thomas Cook Nordic en mulig bejler i det svenske investerings-selskab Triton Partners.
Triton henvendte sig allerede i maj til Thomas Cook i London med et tilbud om at købe hele den nordiske operation. Thomas Cook valgte dengang en anden løsning, der så har vist sig ikke at fungere nu.
Det vides ikke, om Triton fortsat er interesseret i at købe Spies, Ving, Tjäreborg, Globetrotter og deres flyselskab. Triton har afvist at kommentere situationen i svenske medier.
Triton Partners kunne ellers være en oplagt køber. Kapital-fonden ejer nemlig i forvejen Hollands store online rejse-arrangør Sunweb.
Kaos i udlandet
På mange lufthavne i de populære feriesteder sydpå har der hersket det totale kaos i går og i den forløbne nat. Tusinder stod i kø i ni timer, og mange har måttet overnatte på solsenge eller på bænke i lufthavnene.
Problemerne er tilsyneladende størst for briter og tyskere, mens danske rejsende har været meget lidt berørt.
På verdensplan er 600.000 rejsende berørt af konkursen hos Thomas Cook Group. I Tyskland er der tale om 340.000, hvoraf de 140.000 befinder sig ude på ferie-stederne. 180.000 har bestilt rejser hos det tyske flyselskab Condor, der ejes af Cook koncernen.
Condor er overskuds-givende og har netop fået en kredit fra den tyske regering på 380 millioner euro – ca. 2,8 milliarder kroner. Pengene skal bl.a. bruges til at redde næsten 5.000 arbejdspladser hos flyselskabet. Pengene mangler Condor også til at betale flybenzin, lufthavns-afgifter og forplejning ombord.
Condor har i øjeblikket sendt 240-000 tyskere på ferie i udlandet. Med den nye kredit bliver det muligt at flyve de mange mennesker hjem under “acceptable konditioner” – som det hedder i den tyske regerings meddelelse
I England er lufthavns-myndigheden CAA også i fuld gang med at bringe 156.000 Thomas Cook gæster tilbage til deres hjemland.
De første 15.000 blev fløjet hjem i går ved hjælp af 45, som var lejet hos andre flyselskaber. Blandt dem også en gigantisk Airbus A380, der har plads til 440 passagerer ad gangen.
Retur-flyvningen går under betegnelsen ”Project Matterhorn” og er historiens største menneske-flytning i fredstid.
Men én tid er kunderne hos Thomas Cook. Noget andet er 21.000 ansatte, som ikke ved, om de er købt eller solgt. Alene i Storbritannien er der tale om 9.000.
Dertil kommer medarbejdere i 600 engelske rejsebureauer plus piloter, kabine-personale og medarbejdere på jorden i lufthavnene….
Skriv et svar