De fleste flyselskaber har projekter i gang, der skal få deres CO₂ udledning og klima-belastning til at falde i så hurtigt som muligt.
Da de meget omtalte elfly ikke ser ud til at blive relevante til transport af mange passagerer over længere afstande i de første mange år, kigger flyselskaberne efter andre alternativer.
Hos Spies’ flyselskab Sunclass Airlines med syntetisk brændstof – såkaldt electrofuel – der fremstilles ved hjælp af genbrugs-CO₂, vand og vandkraft.
Til dét formål har Sunclass underskrevet en hensigts-erklæring med det norske selskab Nordic Electrofuel, der vil bygge et nyt anlæg til fremstilling af den kunstige benzin på halvøen Herøya sydvest for Oslo.
Sunclass flyver 850.000 feriegæster sydpå hvert år, hvilket svarer til omkring 90 procent af Spies’ kunder. De skal ikke kun mærke, at Spies har igangsat mange klima-relaterede projekter på sine ferie-hoteller, men også når de bliver transporteret til og fra deres rejsemål.
Sunclass Airlines har således planer om at reducere sine CO₂ udledninger med 25 procent inden 2030. Det skal dels opnås ved at udskifte selskabets nuværende Airbus fly med mindre forurenende Neo modeller. Dels ved at gå over til mere bæredygtigt brændstof. I 2050 vil Sunclass være nul-udledende.
Det nye anlæg til kunstigt skal producere 10 millioner liter. Den kan udvindes kommercielt, fordi Norge har så store ressourcer af gratis vandkraft.
Svagheden ved electrofuels, der fremstilles i såkaldte Power-to-Liquids anlæg (PtL) er nemlig, at de kræver virkelig meget strøm under produktionen.
Efter færdiggørelsen af sit første electrofuel anlæg ved Oslo i 2025 vil det norske selskab udvide med yderligere en fabrik, som kan fremstille 200 millioner liter om året.
Sunclass Airlines er det største charterselskab i Norge. Det er ligesom Spies medlem af Nordic Leisure Travel Group, der også omfatter Spies’ søsterselskab Ving og Tjäreborg i Norge, Sverige og Finland.
Sunclass flyver fra over 30 forskellige lufthavne i Skandinavien og til godt 40 destinationer i Middelhavet, De Kanariske Øer, Thailand og Karibien….
(Indledningsfoto til artiklen: Sunclass Airlines)
Skriv et svar