I øjeblikket har Covid-19 panikken ramt verden, så interessen for at rejse er skruet voldsomt ned. Enten fordi det kan være farligt at tage til besteme steder af verden som f.eks. Kina eller Norditalien. Eller fordi folk helt har mistet lysten til at rejse.
Når og hvis virus-feberen snart er overstået – forhåbentligt – vil publikum lynhurtigt vende tilbage til flyselskaber og rejsebureauer. Så skal der sættes vinger på igen for at opleve andre dele af verden. På ferie eller forretning.
Under normale omstændigheder ville 2020 allerede på nuværende tidspunkt være præget af mange internationale sportsbegivenheder.
De første er allerede aflyst eller afvikles uden publikum på. Senere i år kommer så endnu større events som f.eks. OL i Tokyo eller fodbold-EM i en række lande inklusive Danmark.
Ingen ved på nuværende tidspunkt, om disse store sports-begivenheder kan gennemføres eller ej. Vi må håbe og får se i de kommende uger og måneder.
Forventningerne til dem er i hvert fald enorme. Det viser også en ny analyse, som den store Booking.com online platform har gennemført, inden Covid-19 overtog de fleste overskrifter.
Analysen understreger, hvad de fleste af os godt vidste i forvejen. Hos ægte sports-freaks er sporten vigtigere end både jobbet og familien.
På globalt plan siger halvdelen af alle sportsfans (49 procent), at de hellere ville tage til en vigtig fodboldkamp i udlandet end på ferie med familien.
Danskerne er åbenbart knap så entusiastiske. Herhjemme vil kun hver tredje fodboldfan droppe familien (31 procent) til fordel for at følge gutterne på grønsværen.
Danskernes stærkere loyalitet over for familien viser sig også i, at kun hver sjette vil bruge flere penge på at følge sine idræts-favoritter end på fødselsdagsgave til konen/manden eller børnene. På globalt plan er det hver fjerde (26 procent).
Booking.com’s analyse er foretaget blandt 19.000 fodboldfans i 29 lande, herunder Danmark. Det er sket forud for UEFA Euro 2020 slutrunden, der efter planen foregår fra slutningen af juni og en måned frem.
Inden Covid-19 rullede ud over verden, kunne den store booking-portal registrere en kraftig stigning i søgninger på overnatnings-steder i fodboldkampenes værtsbyer. Faktisk hele 43 procent.
Til EM-kampene i København er antallet af søgninger vokset med 33 procent. Det er nærmest lidt moderat, når man sammenligner med f.eks. Bilbao, Bukarest og Baku. Her har 150 procent flere end normalt søgt på overnatningssteder, billetter osv.
Skulle sports-arrangementer som fodbold-EM, OL i Tokyo eller VM i cricket i Australien blive aflyst på grund af Corona virus-faren, vil det være en stor skuffelse for sports-entusiasterne.
Hver tredje danske sportsfan (33 procent) har nemlig sparet specielt op for at være ”live” med ved kampene. På verdensplan er det sågar 43 procent.
45 procent af danske fodboldfans er vilde efter at komme afsted. De vil ikke risikere at gå glip af et historisk øjeblik, når deres hold trækker sig sejrsrigt ud fra en vigtig kamp. Den globale procent er her 73.
Tilsvarende siger 27 procent af danskerne, at de gerne vil opleve deres hold ved fodbold-EM mindst én gang i livet – og det må gerne være nu.
Billetter til UEFA Euro 2020 er for længst udsolgt. 28,3 millioner har købt billet – dobbelt så mange som ved det seneste fodbold-EM for fire år siden.
Booking.com kan dog som sponsor af begivenheden tilbyde fodboldfans i Danmark, Tyskland, Frankrig og England, at de kan vinde adgang via en konkurrence. Hovedpræmien er billetter og overnatning i forbindelse med finalen….
(Indledningsfoto til artiklen: Pexels / Pixabay)
Skriv et svar