Boeing er for alvor røget ind i turbulenser, efter at to af flyfabrikantens nye 737 Max 8 maskiner er styrtet ned med få måneders mellemrum. Over 350 mennesker er blevet dræbt ved de to ulykker i først Indonesien og senest i Etiopien.
Reaktionerne har været meget forskellige. Mens Norwegian vil flyve videre med sine Max 8 fly, medmindre Boeing advarer om noget andet, har Kina og Indonesien forbudt det populære passagerfly at gå på vingerne foreløbigt.
Dermed står omkring 100 af de 350 Boeing 737 Max 8 fly nu på jorden, som er leveret til flyselskaberne siden 2017. I alt 5.300 bestillinger af den nye type passagerfly har Boeing modtaget. Max 8 er den mest populære model, men Max serien består også af det mindre Max 7 og de større Max 9 og Max 10.
Boeings hjemmebane i USA har reageret på en anden måde. Dels er Boeings aktier styrtdykket med 13 pct i går. Dels har de amerikanske luftfarts-myndigheder FAA krævet, at flyselskaber med det pågældende fly skal opgradere dets software så hurtigt som muligt.
Ligesom fly-eksperter fra andre dele af verden har FAA en mistanke om, at problemet ligger i Max flyenes Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), men amerikanerne pøser samtidig koldt vand i blodet:
”Undersøgelserne af vraget fra Ethiopian Airlines er først lige begyndt. Indtil videre har vi ikke modtaget data, der tillader os at indlede større foranstaltninger”, skriver FAA i en meddelelse.
Modsat sine kolleger i Kina og Indonesien vil FAA derfor ikke ”grounde” de Boeing 737 Max 8 fly, som de amerikanske flyselskaber anvender.
Ikke desto mindre forlanger FAA – Federal Aviation Administration – at alle amerikanse flyselskaber gennemfører en software opgradering af Max flynenes MCAS system senest den 1. april.
MCAS var involveret i det forrige flystyrt med Max 8, der skete i Indonesien i oktober sidste år. Da styrtede et splinternyt passagerfly fra lavpris selskabet Lion Air i havet kort efter start.
MCAS skal hjælpe piloterne med at holde Max 8 flyet i balance under bl.a. opstigning efter start. Her kan der ske, at luftstrømninger presser flyets næse nedad, hvor den egentlig skulle pege skråt opad. MCAS skal korrigere automatisk for denne situation.
MCAS er indført med Boeings nye Max-generation og kan ændre betjeningen sammenlignet med ældre 737 maskiner.
De indiske luftfarts-myndigheder DGCA kræver derfor af landets flyselskabet, at piloter skal have fløjet mindst 100 timer i Boeing 737 fly, inden de må slippes løs i en Max 8 model. Desuden kræver DGCA øget service og overvågning af installerede MCAS systemer.
Skriv et svar