De fleste, der har prøvet at køre i bil til en lufthavn i ind- og udland, kender problemet med, hvor man skal parkere øsen, mens man er ude at rejse.
P-huse og p-arealer ved lufthavne er ikke kun en dyr oplevelse. Ofte skal man igennem en kilometer-lang vandretur fra den fjernt-liggende parkeringsplads og til afgangshallen.
Hvis man da har været så heldig at finde en p-plads, der var stor nok til ens SUV. Efter en halv times kørsel på kryds og tværs i et p-hus eller et bevogtet p-område udendørs.
Fra august vil Londons næststørste lufthavn Gatwick gøre livet lettere for sine passagerer med bil. Gatwick har nemlig ansat Stan og en snes af hans tvillinge-brødre. De er alle robotter med speciale i at parkere biler.
Når bilisten ankommer til lufthavnen – i dette tilfælde Gatwicks langtids-parkering ved den sydlige terminal – kører han eller hun sit køretøj ind i en af de særlige kabiner med p-pladsens indgang.
Her bliver bilen stillet med nøglerne i, samtidig med at bilisten tjekker sit køretøj ind via en app. Bagefter kan den rejsende tage sit overtøj og kufferten under armen og fortsætte til check-in.
Imens bliver bilens størrelse skannet automatisk, så Stan og computer-systemet ved, hvor stor en parkeringsbås der skal findes. En VW Up! og en BMW X7 SUV fylder jo ikke det samme.
Nu går Stan så i aktion. Den autonomt kørende robot er udviklet af det franske firma Stanley Robotics, der har fået ham til at ligne et gammelt fjernsyn med billedrør og et par lange gafler til at bære bilerne på.
Ud over tidsbesparelsen for den flyrejsende har Stan også et par andre store fordele:
Ved hjælp af en GPS med militær præcision kan robotten manøvrere bilen til en ledig p-bås, der er meget smallere end normalt.
Det giver plads til mindst 30 pct. flere køretøjer på samme areal, men betyder omvendt, at bilernes døre ikke kan åbnes. Med andre ord er bilisterne tvunget til at tage imod Stans tjenester.
Robotten husker samtidig, hvornår bilisten vender hjem fra sin flyrejse. De oplysninger har Stan fået via den app, som skulle bruges ved indtjekning til p-pladsen. Robotten sørger så for, at bilen står klar til afhentning ved indgangen.
Gatwick er den første lufthavn i England, der tager robot-parkeringen i brug. Det sker i første omgang over en prøve-periode på tre måneder.
Tidligere har Stanley Robotics gennemført lignende tests i Paris, Lyon og Düsseldorf. Alle tre steder har Stan været en succes, og bilisterne har elsket hans services.
I Gatwick ændrer man imidlertid lidt på procedurerne. Mens man i de øvrige lufthavne skal lade bilnøglerne ligge i køretøjet, når man forlader det i p-båsen ved indgangen, er det ikke nødvendigt i London.
En del kunder har nemlig udtrykt nervøsitet for sikkerheden. De er bange for, at deres bil bliver stjålet, mens den står på den kamera-overvågede p-plads.
Det vil dog være ret svært i praksis i Gatwick. Her står bilerne så tæt, at en person knap nok kan klemme sig ind mellem dem for at åbne dørene….
Skriv et svar