I dag for præcist 25 år siden satte topchefer fra fem flyselskaber sig sammen i Frankfurt og dannede verdens første alliance på vinger.
SAS var et af dem – de øvrige Lufthansa, United Airlines fra USA, Air Canada og Thai Airways. I dag har Star Alliance 26 flyselskaber som medlemmer plus to såkaldte ”connection partners”.
Alliancens medlemmer har tilsammen 5.033 passagerfly og 1.300 lufthavne, der betjenes. Hele fællesskabet styres fra kontorer i Frankfurt og Singapore.
Inden længe vil Star Alliance også bryde sine traditionelle grænser. Det første medlem, der ikke er et flyselskab, vil blive optaget. Formentlig vil det være et togselskab.
At der er logik i det, ses bl.a. af, at flere EU-lande vil tvinge rejsende over fra de forurenende jetfly til mere miljørigtige tog på elektrisk drift.
Senest har Star Alliance medlemmet Swiss indgået et samarbejde med Schweiz nationale jernbaneselskab SBB om at fragte rejsende direkte mellem hovedbanegården i München og lufthavnen i Zürich.
Da de fem stiftelses-medlemmer satte deres autografer på et fælles papir den 14. maj 1997, havde de nok ikke meget klima i tankerne.
Dengang var formålet med den nye alliance at kunne samarbejde om flyruter, billetter, lounges, it-systemer og mange andre ting. ”Code Sharing” var et nøgleord.
I dag har vi tre dominerende alliancer i international luftfart. Star Alliance kom først og er stadig størst. Derefter følger SkyTeam og på tredjepladsen Oneworld. De fleste større flyselskaber er medlem af et af dem.
Almindelige passagerer tænker måske ikke nærmere over, hvilken alliance deres valgte flyselskab er medlem af. I praksis mærker de det uden at vide det. Netop et af formålene med Star Alliance:
Medlemmerne kan f.eks. sælge billetter hos andre flyselskaber, som om det var deres egne. Teoretisk set kan man nøjes med én enkelt billet, uanset hvor mange gange man skal stige om undervejs.
Star Alliance og dens to rivaler har bl.a. også ensartede bagage-regler, fælles check-in diske og adgang til lounges i lufthavne – og så lægger de points ind på hinandens frequent traveller programmer – hos SAS det velkendte Eurobonus og hos Lufthansa Miles & More.
Ingen af medlemmerne i Star Alliance ville være blevet så store, hvis ikke de havde det tætte fællesskab. Uden alliance ville det slet ikke have det store netværk af flyruter at tilbyde verden over.
Man skal f.eks. vide, at en stor Boeing 747 Jumbo eller Airbus A350 fra Frankfurt til New York bliver ”fodret med” gæster fra op til 50 mindre start-lufthavne, inden turen går til USA.
Som i alle andre foreninger og klubber, der har eksisteret i mange år, er samarbejdet slidt i Start Alliance. Medlemmerne kører deres egne små politiske spil, finder sammen i mindre koalitioner osv.
Når flyselskaber så med jævne mellemrum smækker med døren i utilfredshed, giver det straks store overskrifter.
Det næste alliance-skifte kan komme om kort tid, når og hvis Lufthansa sammen med rederikæmpen MSC køber det nye italienske flyselskab ITA.
ITA hører i øjeblikket til SkyTeam, der domineres af Delta Air Lines og Air France /KLM. Den tredje alliance – Oneworld – har British Airways og American som de mest kendte medlemmer.
Men i hvert fald til lykke med det halvrunde jubilæum – Star Alliance….
(Indledningsfoto til artiklen: Star Alliance)
Skriv et svar