Det foreløbig sidste rutefly lettede fra Midtjyllands Lufthavn i Karup den 9. december sidste år. Flyselskabet DAT – Danish Air Transport – havde ikke passagerer nok til kunne opretholde ruten til København.
Siden har Midtjyllands Lufthavn ligget i dvale, mens ledelse og bestyrelse forsøgte at finde et andet flyselskab, der ville vove pelsen med ruter til lufthavnen, der i gamle dage hed Karup.
Nu kunne det se ud, som om lufthavnen i hvert fald kommer på fode igen rent økonomisk. Regeringen har nemlig torsdag aften godkendt at støtte lufthavnen med 4,2 millioner kroner om året i de næste to år.
Der har længe været rygter om, at Midtjyllands Lufthavn havde fundet et nyt flyselskab – eller at DAT måske ville vende tilbage.
Dét blev ikke nævnt med ét ord i aftes, da transport-minister Thomas Danielsen (V) kundgjorde meddelelsen om million-hjælpen fra staten i TV Midtvest.
Transportministeriet har fundet pengene i sit eget budget. Midtjylland bliver dermed den tredje danske lufthavn, som får kunstigt åndedræt. De to andre er Odense og Sønderborg.
Ministeriet tager dog ikke ansvaret alene. Også de ni kommuner, der ejer Midtjyllands Lufthavn, skal forpligte sig til at støtte projektet.
Den kommercielle nedtur for lufthavnen i Karup illustreres bl.a. af tal fra Danmarks Statistik. Ifølge dem er passagertallet faldet fra over 300.000 i 2010, over 155.000 i 2016 til kun 21.000 i 2021….
(Indledningsfoto til artiklen: Midtjyllands Lufthavn)
Skriv et svar