Når man er et af verdens største færge-rederier, har man vel også et ansvar at gå forrest i en hel industri. Ikke mindst, når det gælder fremtids-scenarier som skibe, der sejler på andet end fossile og forurenende brændstoffer som tung bunkers olie.
Det er præcist, hvad svenske Stena Line gør nu. Senest i 2030 vil Stena indsætte to rent batteri-drevne færger på ruten mellem Frederikshavn og Göteborg.
I den forbindelse er Stena Line gået i partnerskab med Volvo Group, Scania og Göteborg Havn. Det fælles projekt hedder Tranzero Initiative.
Målet er ganske enkelt at reducere CO₂-belastningen i Skandinaviens havn i Göteborg. Om alt går vel, vil udledningen af kuldioxid og andre drivhus-gasser være 70 procent mindre om ni år.
Første skridt vil være den batteri-drevne færge Stena Elektra, der præsenteres i design og specifikationer senere i år. Skibet vil blive bestilt inden 2026.
Stena Elektra skal være verdens første fossil-frie RoPax i sin størrelse. Færgen bliver omkring 200 meter lang og har plads til 1.000 passager og masser af fragt.
Batterierne ombord får en kapacitet på mellem 60 og 70 MWh, hvilket vil være nok til at sejle omkring 50 sømil på el alene. Det svarer til afstanden mellem Frederikshavn og Göteborg.
Stena vil samtidig undersøge, om man eventuelt kan kombinere batteri-driften med alternative brændstoffer som f.eks. brint, bio-metanol eller brændsels-celler. De vil kunne hjælpe med til at øge skibets aktions-radius.
”Elektrificering af skibsfarten er kun lige begyndt. Vi ser et stort potentiale for både batteri-hybrider og batteridrevne færger på flere af vores korte færgeruter i fremtiden,” forklarer Niclas Mårtensson. Han er administrerende direktør for Stena Line.
”En succes vil kræve mere end kun nye færger. Vi er også nødt til at udvikle infrastrukturen og lademulighederne i havne og terminaler i samme tempo. Det er grunden til, at samarbejds-projekter som Tranzero Initiative er så vigtige,” fortsætter han.
Siden 2019 har Stena Line haft batteri-hybrid-færgen Stena Jutlandica i drift på ruten Frederikshavn-Göteborg.
Skibet bruger batterikraft til manøvrering og styring af bov-propellerne, når færgen er i havn. Batterierne lades op med grøn landstrøm i Göteborg Havn og med strøm fra diesel motorerne under drift.
I alt sænkes CO₂-udledningen med 1.500 ton om året, svarende til forureningen fra 600 benzin-drevne personbiler.
Stena Line er verdens største privat-ejede færge-rederi og råder over 37 fartøjer på 17 færgeruter i Nordeuropa. I Danmark sejler Stena Line på ruterne Frederikshavn-Göteborg og Grenaa-Halmstad….
(Indledningsfoto til artiklen: Stena Line)
Skriv et svar