Koldt vand, is, forfrisknings-klude eller fra tid til anden også et koldt brusebad fra det lokale brandvæsen.
Lufthavne gør ofte en masse for at beskytte deres medarbejdere, som arbejder på forpladser og i det hele taget udendørs for at holde flytrafikken i gang.
Herude under den åbne sol kan termometret snildt løbe op på 50 eller 60 grader, når solen rigtigt bager – og det har den gjort mange gange i denne sommer.
Men ikke kunne de ansatte i lufthavnenes ”ground services” kan have det varmt. Det samme gælder for kabinepersonalet i passagerflyene.
Når flyene står på jorden, kan temperaturerne inde i kabinen let snige op på over 50 grader Celsius. Det skyldes, at flyselskaberne typisk slukker for klima-anlæggene for at spare på strøm og brændstof.
USA har kabinepersonalets fagforening (Flight Attendants-CWA) nu krævet, at Donald Trumps regering skal gøre i aktion. Det gælder nemlig både stewardessernes helbred og de rejsendes sikkerhed.
I sin opfordring lister fagforeningen lister snesevis af eksempler, hvor crew-medlemmer og passagerer har fået åndenød eller er besvimet på grund af for højte temperaturer i flyenes kabine.
Problemerne er størst, så længe flyene står på jorden. For eksempel, hvis der er lange køer i en lufthavn – og det er bagende varmt udendørs.
Når flyene først er i luften, er varme problemerne som regel hurtigt væk. I de højere luftlag er temperaturerne meget lavere – helt ned til langt under frysepunktet. Samtidig kører motorerne på fulde omdrejninger og kan holde flyets air condition på et behageligt niveau.
Konkret foreslår de amerikanske fagforeninger, at USA skal indføre regler for højeste og laveste arbejds-temperaturer i kabinen.
Hvad der skal ske, hvis reglerne ikke overholdes, nævner fagforeningen dog ikke konkret. Om kabine-personalet f.eks. skal strippe ved høje temperaturer eller tage tykke frakker, hue og luffer på, når det bliver for koldt.
Stewarder og stewardesser kan jo heller ikke bare nedlægge arbejdet, når arbejdsbetingelserne bliver for ekstreme oppe i luften. Og gå hjem i protest kan de heller ikke i 10 kilometers højde over jorden.
Måske det amerikanske flypersonale kan håbe på, at USA’s regering og myndigheder skæver til, hvad man gør i Europa på dét punkt.
Siden 2013 har en arbejdsgruppe under EU puslet med nye regler for de tilladte temperaturer i passagerfly, der bevæger sig over europæisk luftrum eller for flyselskaber med base i et EU-land.
Forslaget er endnu ikke officielt vedtaget, men i det mindste taler man om problemerne på højt plan. Så langt er amerikanerne slet ikke.
Ifølge EU-forslaget må temperaturen i et flys kabine ikke overstige 60 grader Celsius i højst 10 minutter. Varmen må heller ikke overstige 38 grader i 90 minutter. Det må man jo sige er rigelig hot.
Når passagerflyene er i luften forsøger flyselskaberne normalt at holde en behagelig temperatur på mellem 22 og 24 grader i kabinen. Nogle har skruet et par ekstra grader ned her i den værste sommervarme….
Skriv et svar