Ryanair melder om underskud. Norwegian har problemer med finanserne. Konkurrencen i luften er benhård, selvom flere mennesker end nogensinde før rejser med fly.
Det skyldes primært de lave billetpriser, men også at flyselskaberne finder på flere og flere ruter mellem byer og lande, som ellers ikke har haft direkte forbindelser tidligere. Seneste eksempel er Wizz Airs nye rute fra København til Georgien i Kaukasus.
Priserne kan imidlertid også blive så lave, at flyselskaberne har svært ved at få økonomien til at hænge sammen.
Det ses tydeligst hos lavpris-udbyderne, hvor det er almindelig kendt, at de ikke tjener en krone på billetten, men henter pengene hjem på ekstra afgifter, salg af måltider og drinks, taxfree varer osv.
Sidste år kom så en ekstra udfordring oveni. Priserne på fly-brændstof steg voldsomt og belastede de i forvejen lave marginer, som mange flyselskaber opererer med.
Det kostede adskillige flyselskaber livet i 2018. En konsolidering – eller udtynding – af markedet, som mange mener vil fortsætte i samme tempo i år.
Spåmændene har indtil videre ret. Således gik Tysklands fjerde-største flyselskab – Germania – i betalings-standsning i dag og lukkede for alle sine flyvninger til og fra tyske lufthavne.
Ti-tusinder af primært tyske flyrejsende er ramt af Germanias lukning. Selskabet havde 37 fly og transporterede fire millioner passagerer sidste år.
Germania havde et stigende antal egne ruter, men fløj samtidig med mange charter-gæster for andre rejseselskaber. I den forbindelse har man også lejlighedsvis set de hvidt og grønt lakerede Germania maskiner i danske lufthavne.
Selvom Germania står på Københavns Lufthavns liste over flyselskaber, der opererer fra terminalerne på Amager, har det tyske selskab dog ingen aktuelle ruter til Danmark. Det nærmeste er Stockholm og en række nordtyske lufthavne som f.eks. Hamborg eller Westerland på Sild.
Germania blev grundlagt i 1986 og har i de seneste 10 år haft hovedsæde i Berlin. Flyselskabet, der havde Lufthansas lavpris-datter Eurowings som værste konkurrent, fløj senest til 60 forskellige destinationer i Tyskland, det øvrige Europa, Mellemøsten og Nordafrika.
Med Germania mister Tyskland sit andet flyselskab på mindre end 18 måneder. Sidste år lukkede og slukkede tyskernes næststørste selskab – Air Berlin.
Læsere, der følger Trends & Travels artikler, vil vide, at Germania blot er det seneste dødsfald blandt flyselskaber allerede i år.
I januar er bl.a. engelske Flybe og litauiske Small Planet stoppet, mens Air France har meddelt, at man lukker sit hippe Joon selskab.
Danmark har også været direkte berørt af flyselskabs konkurser. Sidste år lukkede således både Primera Air og lille Backbone Aviation….
Skriv et svar