Kapløbet om superlange flyrejser er for alvor indledt her i weekenden, hvor Qatar Airways har et Boeing 777 fly undervejs fra Doha på arabiske halvø til Auckland i New Zealand.
16 timer og 20 minutter varer non-stop flyvningen, der snart vil blive fulgt op af ruter, som er endnu længere, Australske Qantas er f.eks. på vej med non-stop ture mellem London og Perth i Australien. Singapore Airlines vil flyve direkte mellem New York og Singapore, og Air India mellem Dehli og San Francisco.
Faktisk er der mange luftfart eksperter, at vi står ved starten på en ny trend.
Nye flytyper som de seneste varianter af Boeing 777 og Airbus A350 bruger mindre brændstof og kan sammen med større tanke flyve meget længere distancer end før.
Det gør de superlange rejser mere attraktive for flyselskaberne, der ikke længere behøver at sætte de helt store fly som Airbus A380 ind på ruten.
De kræver, at mange hundrede passagerer er med ombord, hvilket måske ikke altid er muligt på direkte ruter, som går den halve klode rundt nonstop.
Qatar QR920 flyet startede i London lørdag eftermiddag og landede nogle timer senere i Doha. Turen videre herfra er den superlange. Nonstop i luften indtil New Zealand langt ude på den anden side af Australien. 9.032 mil eller ca. kilometer i ét hug.
Turen koster 12.800 kroner (1.447 GBP) tur/retur på Economy Class, men regn ikke med at se alt for meget undervejs, hvis I får kapret en vindues plads. Det meste af rejsen foregår nemlig over det blå hav, og når de når frem til Australien, vil det være nat.
Til gengæld må retur rejsen fra New Zealand til Doha være helt fantastisk. Passagererne vil nok opleve den længste eftermiddag og aften nogensinde i deres liv.
Man må håbe, at de flyrejsende ombord på disse superlange ruter er begavet med et godt sovehjerte, for 16, 17 og snart 18 timer i et passagerfly kan være hård ved krop og psyke. I tilfældet QR920 krydser man f.eks. 10 tidszoner undervejs.
Det engelske dagblad ”The Independent” har spurgt et par eksperter, hvad passagerer typisk vil føle efter at have rejst så mange timer i et fly:
Jet lag er naturligvis den mest oplagte risiko. Man er træt om dagen og vågen om natten. Jet lag kan vare op til 48 timer, hvor ens fysiske koordinations evne også er påvirket.
Nogle rejsende vil måske opleve, at de får tandpine. Det skyldes samme effekt, som kendes fra stoppede ører. Inde i tændernes fyldninger kan der opstå små luft bobler, der presser på tandnerven.
Man skal være opmærksom på dehydrering. Ombord på et fly er luftfugtigheden helt ned til 10 og 20 pct, hvor vi hjemme i danske boliger er vant til 50 pct. Fornemmelsen af en tør mund og hals eller irriterende kontakt linser kan ikke kureres med alkohol eller litervis af kaffe og te, der øger dehydreringen. Drik i stedet masser af vand, juice eller sodavand.
Lav smidigheds øvelser undervejs. Gå små ture i flyet og bevæg især benene, der ellers er placeret i samme stilling i mange timer på flyet. Sørg for at få holde blodcirkulationen i gang.
God flyvetur – gid det var mig….
Skriv et svar