Sådan lidt i skjul for klima-aktivister og grønne politikere arbejder flere fabrikker målrettet efter at genskabe overlydsfly a la det legendariske Concorde.
Det samme gør nogle få kendte flyselskaber, som dog nok har andet og bedre at tænke på for tiden, hvor de skal være glade for bare at få nogle maskiner på vingerne med betalende passagerer ombord.
Små flyfabrikanter som Spike, Boom og Aerion mener, at der er et marked for hurtige rejser over Atlanten:
Mange forretningsfolk og millionærer er nemlig trætte af at skulle bruge mindst syv timer for at komme til New York fra London. Hvis det kan gøres på den halve tid eller endnu hurtigere, at betaler de gerne en overpris for billetten.
Amerikanske Spike Aerospace mener at kunne revolutionere lufttrafikken mellem USA og Europa. Det skal ske med S-512 Supersonic Jet, der efter planen skal stå færdig i 2025..
Spike har nu for første gang vist billeder af, hvordan fremtidens superhurtige passagerfly kunne indrettes. Det er noget mere komfortabelt end de fleste airlinere, som i øjeblikket krydser Atlanten. Efter billederne t dømme bliver rejsen ligefrem hyggelig,
Spikes S-512 får plads til 18 passagerer, der kan færdes rundt i kabinen, som om de var i deres hjemlige bolig. De har komfortable stole, en bar, lounge og sæder, der kan forvandles til senge eller en spisestue.
Vinduer er der ikke nogen af i de nye supersoniske fly. De er afløst af store farveskærme i begge sider, der formidler et panorama billede af verden uden for. Det sørger en hel stribe videokameraer for, som Spike har integreret i flyets skrog.
Rejsehastigheden er Mac 1.6 eller 1.975 kilometer i timen eller 550 meter i sekundet. Det er noget langsommere end Concorde, der fløj mellem 1976 og 2003.
Siden da er teknologien udviklet enormt. Concorde var således berygtet for at støje voldsomt og være en enorm benzin-sluger.
Spike hævder, at S-512 kun bruger en brøkdel af Concorde i brændstof. Fabrikanten hævder sågar, at flyet kan fungere helt uden CO2 forurening fra 2040.
Hvordan det skal lade sig gøre, vil Spike dog ikke afsløre. Næppe med elmotorer. Om 20 år kan de sandsynligvis ikke flyve så langt og så hurtigt, som Spikes supersoniske maskine skal levere.’
Spike Aerospace’ stifter og topchef Vik Kachoria fortæller stolt, at hans fly kun vil støje med 60 dB i kabinen. Det normale i passagerfly er 85 dB. Til sammenligning foregår en samtale mellem to mennesker med et lydtryk på 65 til 75 dB.
Gennem de senere år har Spike flere gange ændret på de datoer, hvor S-512 flyet skulle gå på vingerne første gang. De seneste spådomme lyder på 2025.
Måske drømmen kommer nærmere virkelighed, efter at Spike netop har indgået et samarbejde med den store indiske koncern Tech Mahindra. Inderne har over 125.000 ansatte worldwide og arbejder primært med it og it-outsoucing.
Tech Mahindra skal tilføre Sike styrke i maskinteknik, optimering, anvendelsen af composite materialer og generel styring af store tech projekter….
(Indledningsfoto til artiklen: Spike Aerospace)
Skriv et svar