Efter mange års glemsel er jernbaner for alvor kommet i rampelyset. Nu er det ruteflyene, der er sat i skammekrogene, fordi de bruger mere brændstof og forurener meget mere. I hvert fald teoretisk.
Det har ført til genoplivning af gamle togruter gennem Europa og mellem storbyer i de større lande. Politikere vil tvinge folk over fra vinger til sveller, hvorend det kan lade sig gøre.
Jernbanernes comeback fører også til flere og flere alliancer mellem togselskaber, der tidligere konkurrerede med hinanden.
Først var det franske SNCF og schweiziske Lyria, der forbinder de franske TGV højhastighedstog med schweiziske storbyer og Paris. Senere også andre franske metropoler.
For en måned siden fik en fusion mellem britiske Eurostar og belgiske Thalys grønt lys af EU-myndighederne. Lige før weekenden blev navnet og de konkrete planer så offentliggjort.
Selve ideen om en fusion har været undervejs siden 2019 under arbejdstitlen ”Green Speed”, men blev sat på pause under Corona pandemien. Her var Eurostar lige ved at gå konkurs.
Det nye fælles selskab Eurostar Group bliver en gigant på skinner, der forbinder fem europæiske lande med superhurtige togforbindelser – Storbritannien, Frankrig, Belgien, Holland og Tyskland. Et reelt alternativ til rutefly.
Eurostar er bedst kendt som togselskabet, der kører i tunnellen under den engelske kanal. Selskabet driver toglinier fra London til Paris, Amsterdam og Bruxelles. Thalys har til gengæld højhastigheds-linier mellem Frankrig, Belgien, Tyskland og Holland.
Under det fælles Eurostar Group vil de to togselskaber fortsætte som selvstændige enheder med hovedkvarterer i London og Bruxelles. Hovedaktionær er et tredje togselskab – nemlig franske SNCF.
Fusionen vil samle de to togselskaber under holdingselskabet HoldCo. Hovedaktionær er her et tredje jernbane-selskab – nemlig franske SNCF.
Eurostar Holding satser på at få 30 millioner passagerer om året senest i 2030. De skal alle køre på strøm fra bæredygtige energikilder. I øjeblikket har Eurostar og Thalys tilsammen godt 18 millioner rejsende.
Målet er ikke kun at gøre selskabernes nuværende linier mere effektive og attraktive med bedre togplaner, mere smidige billetsystemer og paskontroller samt loyalitets-programmer a la dem, man kender fra flyselskaberne.
Det nye Eurostar vil også udvide med nye linier og destinationer, så man f.eks. får højhastigheds-tog fra London til tyske storbyer som Köln, Frankfurt, Dortmund, Essen og Aachen via Bruxelles….
(Indledningsfoto til artiklen: Thalys)
Skriv et svar