Hvad ville I sige til at få et gratis hotelværelse?
De fleste vil ikke sige nej til sådan et godt tilbud.
Det første for mange vil så være at fortælle venner, bekendte og kolleger om deres utrolige held med hotelværelset. Via sociale medier, sms, emails osv. Alle skal jo glæde sig med dem.
Men lige præcis dét er umuligt, hvis man vil være kvalificeret til at få et gratis værelse på Hotel Bellora i Göteborg.
Her slipper man kun for betalingen, hvis man lader være med at bruge sin smartphone, laptop eller tablet under opholdet.
En ny smart teknologi gør det nemlig muligt for hotellet at overvåge helt nøjagtigt, hvor meget gæsterne sidder online på Facebook, Instagram, Messenger, Snapchat, Twitter, WeChat osv.
Alt efter, hvor mange minutter eller timer gæsterne på Hotel Bellora bruger på sociale medier , kan værelses-prisen gå op eller ned. Kun, hvis mobil og co. er helt slukket, er opholdet gratis.
Det svenske hotel tør dog ikke indføre den nye restriktive strategi overalt. I første omgang gælder den kun I Belloras såkaldte “Check Out Suite”.
Den er designet til, at gæsterne kan slappe fuldstændigt af fra hverdagens stress og digitale forstyrrelser fra smartphones, pc’er osv.
Hotellet vil i stedet opmuntre sine gæster til at nyde kvalitets-tid med partneren, familien eller på egen hånd. Det kan f.eks. være ved at opleve den virkelige verden omkring dem, fremfor at det skal foregå med en skærm foran næsen.
Første trin i den nye online-fri strategi hos Hotel Bellora var at anbringe en ”smart” Skärmfri lampe i Check Out suiten. Den kan med sensorer måle, om gæsten går online med en af sine gadges – og i givet fald hvor længe.
Gæsten kan selv følge med i udviklingen, fordi lampen lyser hvidt i 30 minutter, hvilket er den anbefalede tid, som folk højst skulle bruge på sociale medier og emails om dagen.
Overskrides den halve time online, begynder lampen at skifte farve. Går der en hel time, lyser lampen rødt – som signal på, at gæsten nu må betale den fulde dagspris for den lejede suite.
Målingerne fra den smarte lampe bliver sendt via hotellets Wi-Fi netværk til receptionen, hvor en pc automatisk modregner internet-tiden i værelsets daglige pris.
Næste trin er at konvertere skærm-tiden til en krypto valuta, der belønner et sundt digitalt liv. Det sker I samarbejde med det svenske forsikrings-selskab Länsförsäkringar.
Mon Bellora i Göteborg kunne være et forbillede for danske hoteller? I hvert fald ikke for hoteller som f.eks. det nye CitizenM på Rådhuspladsen i København. Her foregår alt online og via mobiltelefon – og hotellet tilbyder lynhurtige internet forbindelser.
Også andre steder i verden eksperimenterer hoteller med mobil- og online-fri initiativer:
Her på Trends & Travel har vi bl.a. skrevet om luksus-hotellet Ayana Resort & Spa på Bali, der har bandlyst alle elektroniske gadges hos din gæster.
Tilsvarende har den amerikanske hotelkæde Wyndham Grand indrettet mobilfri zoner på flere af sine adresser.
Måske allerførst med gadget-fri ophold kom det lille tyske Weinstadt Hotel i landsbyen Beutelsbach nær Stuttgart.
Hotellet har ingen Wi-Fi, og på alle fælles-arealer er det forbudt at tænde en mobil, laptop eller smartphone.
Kun, hvad gæsterne foretager sig på deres værelse, blander det tyske hotel sig ikke i. Alle værelser har et internet-stik.
Til sidst – er I egentlig klar over, hvor mange mennesker der bruger sociale medier? Ifølge de seneste statistikker er det 3.196.000.000 (knap 3,2 milliarder). En stigning på 13 pct sammenlignet med 2017….
Skriv et svar