Egentlig kan svenskerne godt lide at flyve. De er f.eks. syv gange mere på vingerne om året end mennesker i gennemsnit her på jorden.
Men Sverige har noget, landet ikke er så stolt over: Mens svenskerne CO² emissioner faldt med 24 pct. siden 1990, er forureningen fra lufttrafikken over vores naboland vokset med 61 pct.
Det er blevet til en problem for mange svenskere. De vil ikke længere støtte den ”idiotiske livsstil med at flyve ofte”. Og de har opfundet over ”flygskam” – flyveskam – som har gode chancer for at blive årets ord i Sverige.
Ifølge svenske medier skal flyveskam tages helt bogstaveligt. Flere og flere svenskere synes nemlig, at det er pinligt at rejse med fly.
Hvad gør svenskerne så? Modsat Danmark har vores naboland enorme geografiske afstande, indbyggerne skal overvinde, hvis de vil rejse fra Malmø til Stockholm eller fra Luleå fra Göteborg. Afstande, som det vil tage mange timer at køre selv i en stor Volvo.
De kører i tog i stedet. Under internet hash-taggen #jagstannarpåmarken fortæller forretningsfolk begejstret, hvordan de rejser med jernbanen til aftaler i München og London eller til konferencer i Geneve og Bruxelles.
Tilsvarende voksede en svensk Facebook gruppe, hvor brugere udveksler tips om lange togrejser, vokset til over 30.000 medlemmer. En af de mest kendte er den tidligere biathlon verdensmester og OL-vinder Björn Ferry.
Da han forleden blev tilbudt et job som kommentator i svensk tv til den nye vintersport sæson, takkede han kun jo under den forudsætning, at han ikke skulle flyve mellem de forskellige destinationer.
I dag rejser Ferry hver gang de 800 kilometer fra sin bolig i Nordsverige til tv-optagelserne i Stockholm – med tog. På samme måde turnerer han mellem ski konkurrencerne i Norge, Italien, Østrig, Frankrig, Slovenien osv.
De svenske jernbaner – SJ – kan samtidig mærke en stigning i sit passagertal. Især er nattogene mellem Malmø og Stockholm blevet populære.
Her sælges der nu dobbelt så mange sæder – og senge – som for blot et par år siden. Belægningen i direkte nattog fra Sydsverige til Lapland og omvendt er vokset med op til 60 pct.
Så sent som i 2015 havde SJ ellers skåret ned i antallet af nattog, fordi billetsalget var stærkt faldende. Nu er situationen helt omvendt. Fra december øger jernbanerne igen antallet af afgange.
Den ændrede holdning til grøn transport kan SJ også mærke i salget af Interrail billetter til unge svenskere. De vil hellere køre med eldrevne fjerntog end med passagerfly, hvis jetmotorer oser lige så meget, som en mindre by forurener.
Afsætningen af Interrail billetter er således vokset med 50 pct sammenlignet med 2017. Tilsvarende er antallet af indenrigs flyrejser faldet med tre pct. i de første ti måneder af 2018….
Skriv et svar