En Airbus A320 fra det portugisiske flyselskab TAP var fredag den 8. april ved frokosttid meget tæt på at komme alvorligt til skade i Københavns Lufthavn.
Episoden med flyet, der havde 102 passagerer og syv besætningsmedlemmer ombord, er først kommet frem nu, fordi den skal undersøges nærmere af en havari-kommission.
Airbussen med identifikationen CS-TNV og flynummer TP754 var startet i Lissabon om morgenen og skulle efter planen lande på bane 30 i Danmarks største lufthavn.
Selve flyveturen på 3,5 timer over Portugal, Spanien, England, Holland og Tyskland til Danmark forløb helt uden problemer, skriver online portalen Aviation Herald, der har specialiseret sig i at informere om flyuheld.
Til gengæld blev det dramatisk over Amager, hvor det meget let kunne være gået helt galt. Flyet måtte nemlig uvist af hvilke årsager starte igennem under landingen.
I den forbindelse passerede maskinen i meget lav højde over huse i Store Magleby vest for lufthavnen og skal – ifølge øjenvidner – undervejs have berørt jorden med venstre vinge og motor. En kollision med en antenne blev undgået i sidste øjeblik.
Midt under landingen skal Airbus flyet have drejet Airbus brat til venstre og derved have tabt hastigheden stærkt – fra 246 til 222 kilometer i timen.
Piloterne besluttede derfor at starte igennem, hvorved flyets hastighed faldt yderligere til 187 kilometer.
Samtidig var maskinen kommet så langt ned, at den passerede hen over de første bygninger i nabobyen Maglebylille i kun 91 meters højde. En manøvre, der må have støjet voldsomt i husene nedenunder.
Først derefter begyndte passagerflyet at stige og accelerere normalt igen, skriver Aviation Herald, der har sine oplysninger fra offentligt tilgængelige flydata.
Endelig drejede det portugisiske rutefly en runde over Amager og landede til sidst velbeholdent på Københavns Lufthavns bane 22L.
Ifølge Aviation Herald betragter de danske sikkerheds-myndigheder den næsten mislykkede landing som en alvorlig episode. De har derfor bedt havari-kommissionen undersøge den nærmere.
De første informationer herfra tyder på, at flyet ikke berørte jorden med hverken vinge eller jetmotoren under vingen under sin usædvanlige manøvre….
(Indledningsfoto til artiklen: RHL Images / Wikimedia)
Skriv et svar