For et par uger siden meddelte Google omsider, at firmaets intelligente Assistent software nu var udsendt på dansk.
Samtidig meddelte søgemaskine giganten, at de stemme-styrede Google Home højttalere vil komme til salg i danske butikker og varehuse fra slutningen af oktober. Først i rækken bliver Elgiganten.
Google Assistent, der også sidder på de fleste nye Android mobiltelefoner, gør det muligt at styre mange forskellige funktioner ved hjælp af sin stemme og den indledende sætning ”Hey Google.”
Omkring 10.000 forskellige apparater og services er i dag kompatible med Google Assistent. For et halvt år siden var det kun 1.500.
Det fortæller meget om den rivende udvikling, som digitale assistenter a la Googles eller Amazons Alexa og Apple Siri gennemløber for tiden. Rejsebranchen inklusive.
En række flyselskaber som f.eks. KLM og Finnair bruger allerede kunstig intelligens i deres kundeservice. Det sker med såkaldte “software bots”, som man kommunikerer med via Facebooks Messenger app.
Google går nu et stort skridt videre via et samarbejde med den store internationale rejseportal Expedia.
Samarbejdet skal gøre det lettere at finde og bestille rejser end nogensinde før. Man skal bare bruge sin stemme og en Google Assistent kompatibel enhed, der kan være en Android smartphone, en stemmestyret højttaler a la Google Home eller i princippet også et tv, en mikrobølgeovn eller et køleskab. Bare de har Googles Assistent i sig.
I går lancerede Expedia således sin Action for Google Assistant. Ved hjælp af den – og Googles egen rejse-app – kan man håndtere hele sin tur.
Lige fra at søge efter flyafgang og hotel og booke dem, over kalender planlægning og mødetid i lufthavnen – til gode råd om at pakke kufferten. Naturligvis med skyldig hensyntagen til destinationens klima og rejsens længde. De ting holder Googles kunstige intelligens et vågent øje med.
Det eneste, interesserede skal gøre, er at have en gadget med Google Assistent på og så have en kundekonto hos Expedia.
Derefter vil brugeren modtage skræddersyede og personlige informationer med løbende opdateret rejseplan, booking oversigter, rabat muligheder, tilbud om billeje osv.
Det bedste ved det hele, er at ”Expedia Action for Google Assistant” er helt gratis at installere og bruge. Det eneste, man skal huske, er at sige f.eks. ”OK Google, snak med Expedia” til mikrofonen i en af ens ”smarte” gadges.
Tilsvarende online services pr. brugerens stemme vil uden tvivl dukke op fra andre booking portaler, fra flyselskaber og hotelkæder i de kommende måneder.
Expedia har også en dansk hjemmeside. Herhjemme er Expedia nok mest kendt for at eje den danske hotel-søgemaskine Trivago….
Skriv et svar