Alle flyfabrikker med respekt for sig selv pusler med projekter for små fly, der skal kunne transportere mennesker og varer rundt i storbyer.
Disse flyvende taxier skal afløse eller aflaste vejtrafikken, der ofte er nået til deres fysiske grænser med lange køer og øget forurening til følge.
De små flyvende objekter har samtidig den fordel, at fabrikanterne kan bruge dem til at eksperimentere med nye og renere motortyper, inden de lægges i de store passagerfly. Eldrift er det mest oplagte.
Airbus har forsket i eldrevne taxifly gennem flere år i to separate projekter. De er nu kommet så vidt, at Airbus i går kunne præsentere anden generation i den fælles CityAirbus Next Gen prototype.
Det nye helikopter-lignende fly skal gå i luften første gang i 2023. Det skal ske via prøvekørsler i Paris og München.
Til den tid kan CityAirbus transportere fire passagerer over afstande på maksimalt 80 kilometer. Det kunne f.eks. være oplagt til pendler-trafik mellem lufthavne og byernes centrum.
CityAirbus skal kunne skyde en fart på 120 kilometer i timen, og det sker med en meget beskeden støjkulisse sammenlignet med fly i dag.
Den elmotor-drevne Airbus nyhed skal kun larme med 65 dB (A) ved overflyvning og 70 dB under landing. Det svarer nogenlunde til det støjniveau, som hårtørrer udsender hos frisøren eller hjemme på badeværelset.
Teknologien er så småt på plads til CityAirbus, men det er infrastrukturen langt fra. Den store udfordring kan blive flysikring og styring af de formentlig mange flere fly i luften over fremtidens storbyer.
Kontroltårnene i lufthavnene er slet ikke gearet til at håndtere den slags lavt-flyvende trafik. Og lyssignaler kan man svært hænge op i 100 meters højde.
Airbus indrømmer, at netop trafik-management kan blive det store problem for flyvende taxier. Mange storbyer pusler med projekter for intelligente gader og veje via kunstig intelligens og 5G netværk. Det foregår bare alt sammen nede på jorden….
(Indledningsfoto til artiklen: Airbus)
Skriv et svar