Det er ikke kun SAS, der kæmper med økonomiske problemer. Også SAS’ mange-årige partner Thai Airways har sloges med penge-mangel som følge af Corona pandemien og stop for turister til det popterulære ferieland.
Nu ser det imidlertid ud til at gå meget bedre for Thai. Fra januar til nu er antallet af passagerer seks-doblet. Fra 2.000 om dagen til godt 13.000.
Ifølge avisen «Thai Examiner” er det især flyselskabets europæiske kunder, som er vendt tilbage. Dem henter Thai Airways fra bl.a. København, London, Paris, Zürich og Frankfurt.
Thai har i den forbindelse fordele af, at British Airways har droppet sin rute mellem London og Bangkok. Briterne satser i stedet for på Singapore.
Thai Airways gik i betalings-standsning i 2020. Det øgede antal passagerer sørger for, at flyselskabet kan gennemføre sin sanerings-plan hurtigere end planlagt. Nu venter Thai at være fuldt oppe at flyve igen i 2024 mod tidligere i 2025.
Desuden kan Thai nøjes med 13 milliarder baht – ca. 2,7 mia. kroner – i nye kreditter, hvor beløbet for blot nogle få måneder siden var næsten dobbelt så højt.
Flyselskabet støttes i den forbindelse af den thailandske regering. Den hjælper Thai med nye kreditter, forvandling af gæld til aktie-kapital og med at skaffe nye investorer.
Helt modsat med udviklingen mellem SAS og den danske regering planlægger den thailandske stat dog ikke at øge sin ejer-andel i det kriseramte flyselskab.
Thai Airways var oprindeligt stats-ejet, men regeringen i Bangkok ejer i dag omkring 40 procent af aktierne. Højere vil politikerne ikke gå – og slet ikke op på de mere end 50 procent som i tidligere år.
I øvrigt fejrer Thai i år 50-års jubilæum for åbning af ruten mellem København og Bangkok….
(Indledningsfoto til artiklen: Thai Airways / Facebook)
Skriv et svar