I de senere år har Boeing taget nogle voldsomme nedture. Den største med sine 737 MAX fly, der fik start-forbud over hele verden i to år efter to fatale flystyrt i Ethiopien og Indonesien.
Alligevel frygter den europæiske ærkerival – Airbus – fortsat amerikanerne. Det gælder ikke mindst, når det gælder større flymodeller til de lange ruter.
På det område har både Boeing og Airbus sagt farvel til deres giganter:
Hos Boeing forlader den allersidste nybyggede 747 Jumbo fabrikken næste år – som fragtfly. Hos Airbus har man allerede stoppet produktionen af verdens største passagerly A380.
Efter et par år med Corona, hvor kæmpeflyene blev dødsdømt, har udviklingen vendt totalt. I dag er der igen efterspørgsel efter maskiner, som kan flytte over 400 mennesker ad gangen.
Boeing vil dække dette marked med en ekstra-stor version af sin 777 model – med efternavnet X eller -9. Den ser Airbus nu som en så alvorlig trussel, at der måtte skaffes et modtræk.
Det viser Airbus nu i skikkelse af sine eksisterende A350 maskiner, der har været på slankekur. De har nedsat totalvægten og skabt tyndere paneler i siderne. Det skal gøre kabinen 10 centimeter bredere end i dag.
Resultater er, at Airbus vil proppe op til 10 passagerer pr. række mod i dag maksimalt ni. På den måde kan Airbus øge med 27 sæder i Airbus A350-900 modellen og med 34 pladser i den større A350-1000.
Boeing 777-8 og 777-9 har et generelt større skrog end Airbus A350 og kan derfor rumme 384 og 426 passagerer i en to-klassers konfiguration med f.eks. Economy og Business.
Airbus foretrækker at tilbyde en tre-klassers struktur med Premium Economy ekstra. Alligevel skal den slankede A350-model give plads til 410 passagerer.
Til sammenligning skal Boeings endnu ikke lancerede storebror X til 777-familien ”kun” have plads til 406 rejsende, hvis den er indrettet med tre klasser.
Det virker som marginer, der adskiller de to rivaler. I luftfarten tæller imidlertid hvert eneste sæde. Det giver nemlig ekstra indtægter og sænker drifts-udgifterne, når de kan fordeles på flere passagerer.
Airbus leverer allerede sin nuværende A350 med 10 sæder pr. række. De købes af nogle få lavpris flyselskaber som f.eks. French Bee.
Lavpris-udbyderne tager det normalt ikke så højtideligt med komforten. Derfor sidder passagererne meget tæt, og sæderne er kun 43,7 centimeter brede.
Til sammenligning er Economy-sæderne i det almindelige 3-3-3 layout i en Airbus A350 godt 45,7 centimeter i bredden.
I den nye Airbus A350 med de smallere vægge skal alle sæder holde mindst 45,7 centimeter, selvom der er presset ekstra ind pr. række.
Samtidig bliver der mere plads i den dyrere Premium Economy klasse. Her er sæderne mindst 48 centimeter brede, ligesom mellemgangene kan gøres mere rummelige.
Endelig regner Airbus med, at man vil flytte cockpit-væggen i de nye slankede A350’ere. Det vil give bedre plads i flyets forreste køkken og mulighed for at indbygge et rigtig stort køkken bagerst i flyet.
Så kan man håbe på, at det vil betyde bedre måltider og et større udvalg ombord, uden at man nødvendigvis skal købe dyre Business Class billetter….
(Indledningsfoto: Airbus)
Skriv et svar