For Københavns Lufthavn blev 2020 det værste år siden anden verdenskrig. Antallet af passagerer styrtdykkede fra 30,3 til 7,5 millioner. Det laveste tal siden 1970.
Resultatet af Corona året er naturligvis også, at omsætningen faldt med 71,2 procent, og et overskud fra 2019 blev vendt til et underskud på 828 millioner kroner før skat.
I forbindelse med regnskabs-aflæggelsen i dag viser ledelsen i Danmarks største lufthavn dog optimisme. Selv en alvorlig nedtur kan bruges til noget konstruktivt.
Når krisen er overstået, vil CPH stå frem som en mindre, men samtidig mere agil virksomheder, der har forandrings-parate medarbejdere og styrkede relation til flyselskaber og andre interessenter:
“Vi tror på en god fremtid for CPH og for luftfarten, hvor vi alle skal leve op til ambitionerne fra før Corona pandemien om en grøn omstilling af hele sektoren,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavn.
Årets værste dag var den 9. april, hvor kun 424 rejsende tog flyet fra eller til Københavns Lufthavn. Eller et andet tal: Før krisen havde 160 butikker og serveringssteder åbent i CPH. Ved udgangen af 2020 var der blot ni!
Alt i alt betød det, at der ikke blev lagt forfærdelig meget omsætning. Lufthavnens omsætning faldt således til knap 1,6 milliarder kroner.
Krisen har også betydet et farvel til mange ansatte. Ved årets udgang havde CPH 772 færre fuldtids-stillinger.
Totalt set har dansk luftfart mistet op imod 10.000 jobs under Corona – langt de fleste i de 1.000 virksomheder, der arbejder i og omkring CPH.
Lufthavnens topchef Thomas Woldbye sigerm at han endnu ikke kan vurdere det fulde omfang af Corona krise – eller hvor længe nedturen vil vare:
”Luftfarten var en af de første brancher, der blev ramt. Den vil også være en af de sidste, der kommer ud af krisen,” konstaterer han.
Samtidig påpeger Woldbye, at trods Corona er klima-forandringer fortsat en stor udfordring som luftfart og samfund skal håndtere og finde løsninger på inden alt for længe.
I 2020 indgik CPH således en række nye samarbejder, der skal sikre udviklingen af bæredygtige brændstoffer i Danmark og fremtidens lufthavn helt uden CO2-udledninger.
Som en del af Klimapartnerskabet for Luftfarten præsenterede CPH samtidig en ambitiøs planenfor at opnå betydelige CO₂-reduktioner allerede i 2030. Planen kan være med til en skabe en luftfart helt uden CO₂-udledning tyve år efter.
Endelig vandt et konsortium ledet af CPH i oktober et EU-udbud på 90 millioner kroner til at at skabe fremtidens bæredygtige lufthavn.
I ALIGHT projektet arbejder Københavns Lufthavn sammen med Teknologisk Institut og 14 yderligere partnere fra hele Europa.
ALIGHT vil demonstrere konkret, hvordan man kan indrette en lufthavn helt uden CO₂-udledninger og levere infrastruktur til CO₂-neutrale fly….
(Indledningsfoto til artiklen: )
|
Skriv et svar