Når man er verdens største flyselskab på internationale ruter og har den største flåde af Airbus A380 og Boeing 777 fly, er der en forfærdelig masse sikkerheds-udstyr, som altid skal være parat og på rette plads.
Emirates bruger avanceret RFID-teknologi til at kontrollere hver eneste redningsvest, brandslukker og hjertestarter hver eneste dag. Det er alene 133.000 redningsveste i flyene.
Det Dubai-baserede flyselskab er ikke det eneste, der har taget RFID i anvendelse for at holde styr på alt sit sikkerheds-udstyr. Men Emirates er uden tvivl det selskab, der bruger den trådløse teknologi i en så stor målestok.
RFID – Radio Frequence IDentification – består af små elektroniske brikker, der f.eks. i skibsfarten bruges til identifikation af containere og deres indhold. Hos Emirates fortæller de om hvert produkts anvendelse, type, ejerskab osv.
Det særlige ved RFID er, at informationen kan skannes lynhurtigt og trådløst:
Et moderne passagerfly rummer typisk 30 forskellige typer sikkerheds-udstyr, som løbemde slags kontrolleres. Både for funktion og tilstedeværelse i flyet.
Ud over redningsveste er det f.eks. rednings-vugger til babyer,, hjertestartere, førstehjælpssæt, brandslukkere, medicin-forråd, iltflasker, generatorer og åndedrætsværn.
Alt-i-alt har Emirates til hver en tid omkring 180.000 stykker sikkerhedsudstyr i sin store flåde af passagerfly.
En stor Airbus A380, som Emirates har 112 af, rummer således 820 stykker sikkerheds-udstyr. Det tog tidligere 350 minutter eller knap seks timer at tjekke manuelt. I dag kan det med RFID gøres på kun 11 minutter, Det er en tidsbesparelse på 97 procent.
De noget mindre Boeing 777 passagerfly har 540 stykker sikkerheds-udstyr ombord. Det kan tjekkes på seks minutter mod før 270 minutter eller fire en halv time..
Indførelsen af RFID har ikke kun giver besparelser i tid. Kontrollen er også blevet mere effektiv og fejlfri. De vigtige informationer ender nemlig lynhurtigt i en online database, hvor alle relevante personer har adgang til den.
Hvor mekanikere og servicefolk i gamle dage skulle inspicere hver enkelt redningsvest under hvert passagersæde i et fly for at tjekke funktion og ID-nummer, går de Emirates ansætte i dag med en håndterminal gennem kabinen. Den opfanger undervejs radio-signalet fra vestenes integrerede RFID-chip.
Emirates har i dag 1.800 medarbejdere, der er uddannet til at gennemføre en fly-skanning med RFID. De klarer opgaven på få minutter, selvom en Airbus A380 har mellem 489 og 613 sæder og en Boeing 777 mellem 354 og 428….
Skriv et svar