Danmarks største hotelkæde – målt i antal medlemmer – vil gerne vise mere muskelkraft i markedet.
Derfor har Small Danish Hotels kæden med 67 adresser nu indgået en strategisk alliance med BWH Hotel Group, der tidligere var kendt som Best Western.
BWH har 17 danske hoteller, 150 i Sverige og Norge samt 4.700 på verdensbasis. Det mest kendte i Danmark er nok Hotel Astoria ved Københavns Hovedbanegård – se foto.
Det er altså en stor spiller i det globale hotelmarked, som den lille danske kæde med en blanding af hoteller, kroer, slotte og badehoteller nu ”forlover sig” med.
”Hele vores branche er presset efter Corona og med en truende økonomisk krise foran os. Aldrig før har konkurrencen været hårdere om gæsterne,” forklarer Finn Steffensen. Han er formand for Small Danish Hotels.
”Vi ser der derfor som det helt rigtige tidspunkt til at styrke vores markeds-position og optimere vores økonomiske fundament gennem et strategisk samarbejde,”fortsætter han.
De to kæder skal fremover arbejde sammen om bl.a. salgskanaler og markedsføring. På den måde vil alle Small Danish Hotels bl.a. blive synlig på alle BWH koncernens globale netsider, ligesom de kæders loyalitets-programmer bliver integreret med hinanden.
Bag kulisserne vil Small Danish Hotels økonomi blive optimeret. I den forbindelse vil man etablere en fælles indkøbs-funktion samt dele administrative og kreative ressourcer i Danmark.
For BWH er den store fordel i samarbejdet, at kæden får en bredere rækkevidde på det danske marked:
”Gennem det nye partnerskab kan vi tilbyde gæsterne det klart største udvalg af hoteller på det danske marked,” konstaterer Johan Michelson. Han er adm. direktør for BWH Hotel Group i Skandinavien.
For begge kæder gælder i øvrigt, at alle deres hoteller er privat-ejede og har deres egne unikke særpræg,
Den nye alliance går i luften den 1. januar 2023. Kæderne regner med at være klar med fælles IT og markedsføring i begyndelsen af sommeren næste år….
(Indledningsfoto af Hotel Astoria til artiklen: BWH Hotel Group)
Skriv et svar