Uden at gøre de store og dyre anstrengelser i markedsføring og pris-ændringer har SAS haft en rigtig god december måned med 2,1 procent flere passagerer ombord i sine fly.
Alt i alt fløj 1,962 millioner mennesker med SAS i julemåneden. Det gjorde samtidig, at SAS kunne fylde over 70 procent af sine sæder. Mere præcist 71,1 procent, hvilket er 1,2 procent bedre end i december 2018.
SAS har stadig langt op til Europas dygtigste til at fylde sine fly op. Det er Ryanair, der typisk sælger 96 af 100 sæder til sine afgange.
Den såkaldte belægnings-faktor er vigtig for flyselskaberne, fordi den er med til at bestemme, om en flyvetur giver overskud eller ej.
SAS giver ikke selv nogen officiel forklaring på sin markante fremgang i passagerer. Alle er dog enige om, at Norwegians svaghed er SAS’ styrke.
I de senere måneder har Norwegian skåret kraftigt ned i sit rutenet. Det er bl.a. gået ud over de direkte ruter mellem København og USA. Passagererne fra dem er nok flyttet over til SAS,
I december havde SAS især fremgang på sine regionale og europæiske ruter, hvilket har med juleferien at gøre. Disse rejser gik frem med 4,5 procent i forhold til december 2018.
SAS’s indenrigs-ruter voksede med 2,3 procent og de interkontinentale afgange med 2,3 procent.
I en kommentar til december-regnskabet glæder SAS’ topchef Rickard Gugtafson sig over, at flyselskabet i december modtog det første af i alt otte moderne Airbus A350 maskiner til de lange distancer.
Airbus A350 sviner 30 procent mindre med CO₂ og støjer 40 procent mindre end de fly, den afløser.
I forhold til for et år siden belaster SAS’ flåde af passager-fly klimaet med 2,7 procent mindre CO₂. Det skyldes først og fremmest, at SAS har fået nye Airbus A320 maskiner, der forurener mindre end de gamle Boeing 737’ere….
(Indledningsfoto til artiklen: SAS)
Skriv et svar