Det er de underligste ting, som folk efterlader i lufthavne, fly og hoteller, når de rejser videre.
Børns tøjdyr, teddybjørne og dukker ser ud til at være specielt udbredte hos glemsomme passagerer, for de udgør en meget stor del af det hittegods, som f.eks. lufthavnen i Hamborg må håndtere.
Lufthavnen, der har mange passagerer fra Syd- og Sønderjylland,, modtager omkring 8.000 styk glemte ting om året. Tøjdyr er klart i stærkest stigning. Især i perioder som lige nu, hvor sommerferien ruller ud.
Kun sjældent efterlyser passagerer glemte tøjdyr. Ifølge lufthavnen finder kun ca. hver fjerde bortkomne ting tilbage til sin ejermand..
Når det så sker, at ejer og legetøj finder hinanden igen, er det meget hjertevarme øjeblikke, fortæller Helmut Meierdierks. Han har ledet lufthavnens ”Lost & Found” kontor i over 10 år.
Børn er meget lykkeligere for et gensyn med deres dukke eller teddybjørn, end voksne er for deres glemte taske eller jakke, forklarer han.
For at muliggøre endnu flere glade gensyn i fremtiden har lufthavnen fundet på at åbne en ”Wall of Kuscheltiere”.
Her vises glemte tøjdyr i en digital udstillings-montre med foto og beskrivelse. Her kan børn melde deres elskede legetøj som savnet. Og dukker det op, kontakter lufthavnens personale ejerne pr. email eller telefon om, at nu et tøjdyret fundet igen – og kan afhentes gratis.
Har ingen reageret i seks måneder, sender Hamborgs lufthavn legetøjet videre til sociale organisationer. Så får andre, måske mere nødstedte børn, glæde af plysbjørne, dukker, tøjdyr osv….
Skriv et svar