Autopiloter har eksisteret i mange år i passagerflyenes cockpits. De aflaster de menneskelige piloter og kan faktisk i dag gennemføre hele flyveturen fra start til landing.
Derfor dukker diskussionen op fra tid til anden, hvornår vi får helt automatiske flyrejser uden pilot længst fremme i flyet. Ofte inspireret af udviklingen mod selvkørende biler på gader og veje.
I science fiction film har vi også set eksempler på robotter, der fungerer som piloter. Dén fremtid er måske ikke så langt borte ifølge forskere ved KAIST – Korean Advanced Institute of Science and Technology.
Sydkoreanerne har nemlig udviklet verdens første menneske-lignende robot, der kan fungere som pilot i et trafikfly.
PIBOT er en såkaldt humanoid robot, der benytter den nyeste ChatGPT kunstige intelligens. Det betyder, at robotten kan læres op ligesom et rigtigt mennesker under uddannelse.
PIBOT kan bl.a. huske alle navigations-kort i verden. Noget, som intet menneske formår.
Robotten kender også flyets Quick Reference Handbook (QRH) udenad. Den indeholder alle procedurer, som skal gennemføres ved både normal drift og i nødsituationer som f.eks. systemfejl eller, at flyet mister elektrisk strøm.
Forskerne hævder sågar, at PIBOT kan flyve helt uden fejl undervejs og reagere hurtigere på forskellige situationer end en ”rigtig” pilot:
”Humanoide robotter kræver ikke, at flyets cockpit bliver bygget om. De kan placeres direkte i pilotens sæde og skal blot oplæres i at bruge styregrejer og genkende de mange knapper. Det gør dem både praktiske og nemme at installere,” fortæller David Hyunchul Shim. Han er leder af PIBOT projektet i den sydkoreanske hovedstad Seoul.
Han tilføjer, at PIBOT kan bruge alle cockpittets knapper og håndtag – selv når flyet vipper og ryster i forbindelse med turbulenser i vejret.
Robotten har indbyggede kameraer og kan derfor analysere både tilstanden i cockpittet og vurderer vejr-situationen uden for flyet.
Indtil videre er PIBOT kun blevet afprøvet i en simulator. Her har robotten bl.a. gennemført opgaver som start, cruising, landing og taxiing i lufthavne med succes.
De koreanske forskere håber, at robotten meget snart kan vise sit værd i forbindelse med en flyvetur i et lille sportsfly.
Optimalt set vel KAIST-forskerne gøre PIBOT klar til kommercielt salg i 2026. Til den tid vil både civile flyselskaber og militæret kunne købe robotten.
I den forbindelse regner koreanerne også med, at PIBOT kan sprede sine talenter videre end kun cockpittet i fly. Det kunne både være i personbiler, lastvogne, toge og busser, men i høj grad også i militære køretøjer….
(Indledningsfoto: KAIST)
Skriv et svar