Ingen ved, hvornår Boeings omstridte 737 MAX fly må lette igen med betalende passagerer ombord.
Flere flyselskaber regner først med, at det vil ske i juni næste år. 15 måneder, efter at Boeing 737 MAX fik start-forbud over hele verden efter to fatale flystyrt.
Spørgsmålet er, hvordan flyrejsende vil reagere til den tid.
Mange passagerer siger i dag, at de ikke kunne drømme om at flyve med en MAX i fremtiden. Heller ikke selvom maskinen er blevet modificeret efter alle kunstens regler og erklæret helt sikker af lufthavns-myndighederne.
Således afslørede en amerikansk analyse blandt Frequent Travellers for nylig, at 40 procent ikke ønskede at rejse med en Boeing 737 MAX.
Nogle flyselskaber pusler med en idé om at omdøbe deres 737 MAX maskiner. Når kunderne ikke ved, at de rejser med en MAX, kan de heller ikke blive bange.
Boeing selv er også ved at udvikle metoder til at berolige passagerer og verden i det hele taget. Skandalen omkring 737 MAX har kostet dyrt i troværdighed, og Boeing har et stort arbejde foran sig for at genvinde tilliden hos både flyselskaber og flyrejsende.
Ifølge den store amerikanske avis New York Times har Boeing været i dialog med 40 flyselskaber verden over for at drøfte mulighederne for at berolige nervøse passagerer.
Under samtalerne har Boeing og flyselskaberne gennemgået alle elementer af en flyrejse. Fra dét øjeblik, hvor billetten bookes – og passageren opdager, at han eller hun skal flyve med en MAX. Over boarding i lufthavnen, selve flyturen og til landingen på destinationen.
Hvis en passager f.eks bliver urolig efter købet af en flybillet og begynder at dele sin nervøsitet i sociale medier, skal flyselskabet kontakte den pågældende direkte.
Flyselskabet vil modtage Q and A’s og omfattende dokumentation fra Boeing, som kunde-medarbejderne kan bruges direkte i kontakten med passagererne.
De kan f.eks. sende maile videoer til de nervøse rejsende, hvor piloter viser flyenes nye sikkerheds-funktioner.
Eller de kan henvise til en ny webside, som Boeing er ved at få lavet. Den skal forklare alle detaljer omkring de gamle og de nye 737 MAX maskiner.
Samtidig skal flyselskaberne tilbyde at tale offline og direkte med kunderne om muligheder for at finde alternative rejse-veje, hvor MAX fly ikke indgår.
Flyselskaberne ved naturligvis også, at der især kan opstå nervøse situationer i lufthavne, når passagerer skal checke in eller boardet flyene.
Også under selv flyvningen er der risiko for panik, når passagerer opdager i 12.000 meters højde over jorden, at de sidder i en Boeing 737 MAX.
Boeing vil derfor tilbyde at sende flyselskabernes personale på kursus i, hvordan de håndterer den slags situationer.
Check-in personalet skal f.eks. informere flyselskaberne om, at de får nervøse passagerer med på turen.
Så kan special-uddannede crew-medlemmer tage imod de pågældende ved gaten og berolige dem både ved ombord-stigning og under flyveturen.
I den forbindelse spekulerer Boeing i at registrere alle nervøse passagerer og dele disse informationer med flyselskaberne, så de er forberedt på problemer.
Både ombord på flyene skal der så vises videoer, der indgyder tillid hos passagererne. De samme videoer vil Boeing distribuere tæt i de sociale medier, så ingen flyrejsen kan være i tvivl om, at det er trygt og sikkert at flyve med en 737 MAX.
Endelig skal flyselskabernes kabine-personale trænes i at håndtere eventuelle panik-scener ombord på flyet.
De skal håndteres meget lig de situationer, når passagerer skal beroliges i forbindelse med sygdoms-tilfælde eller dødsfald ombord – fremgår det af det Boeing materiale, som New York Times har skaffet sig en kopi af….
(Indledningsfoto til artiklen: Andrey Lann / Unsplash)
Skriv et svar