I Frankrig vil regeringen tvinge alle indenrigs flyruter til at lukke, hvis folk i stedet kan tage et lyntog og være fremme på nogenlunde samme tid.
I Tyskland vil man ikke bruge tvang. I stedet skal flyselskaber og jernbanen samarbejde om fremtidige trafik-løsninger, der gavner klima og miljø.
Deutsche Bahn (DB) vil således fra december oprette en række nye ”sprinter” togslinier mellem større tyske byer, der både kan bruges afløser for indenrigs-fly- og som ”feeder” til lufthavne med lange flyruter.
Målet er, at hver femte flypassagerer på de tyske indenrigs-ruter skal sættes på skinner. Det har DB og den tyske branche-forening for lufttrafik (BDL) underskrevet en kontrakt om her til formiddag.
Planen er, at omkring 4,3 millioner flyrejsende om året skal flyttes over i tog. Det vil svare til 18 procent af de passagerer, der brugte indenrigs fly i 2019. Det var dengang 23,9 millioner.
De to partnere offentliggjorde ikke en tidsplan for projektet. Det skyldes ganske enkelt, at Corona krisen har gjort ethvert seriøst forsøg på en seriøs prognose umulig for tiden. Alle regner dog med, at de første store skridt kan tages inden for de kommende ti år.
Ifølge BDL brugte omkring otte millioner tyskere i 2019 kort-distance-fly til større lufthavne for at rejse videre derfra.
På nuværende tidspunkt er fem af Tysklands største lufthavne direkte integreret med Deutsche Bahns hurtige ICE-linier. Det er Frankfurt, Berlin, Leipzig, Düsseldorf og Köln-Bonn. Yderligere syv har forbindelser med lokaltog.
Diskussionen om togforbindelser til og fra lufthavne raser også i Danmark. Aalborg Lufthavn fik for nylig sin egen banegård til IC3 tog, mens Billund kæmper en hård kamp for at få sin….
(Indledningsfoto til artiklen: 2182694 / Pixabay)
Skriv et svar